اخبار و مقالات

آگهی‌ها

کالاها

شرکت‌ها

استیک اسید (Acetic Acid)

خریدار: :  بامداد پترو پارسان

1   کیلوگرم 1  ریال  
پیشنهاد فروش

دی اتانول آمین (DEA)

خریدار: :  بامداد پترو پارسان

1   کیلوگرم 1  ریال  
پیشنهاد فروش

سدیم کربنات (Sodium Carbonate)

خریدار: :  بامداد پترو پارسان

1   کیلوگرم 1  ریال  
پیشنهاد فروش

اسید نیتریک (Nitric Acid)

خریدار: :  بامداد پترو پارسان

1   کیلوگرم 1  ریال  
پیشنهاد فروش

اتیل گلیکول (Ethyl Glycol)

فروشنده: :  پترو نیکا اکسیر ملل

1   کیلوگرم تماس بگیرید   
سفارش خرید

استیک اسید (Acetic Acid)

فروشنده: :  بامداد پترو پارسان

1   کیلوگرم تماس بگیرید   
سفارش خرید

مونو آمونیوم فسفات (Mono Ammonium Phosphat)

فروشنده: :  کیمیا تجارت تات

1   کیلوگرم تماس بگیرید   
سفارش خرید

قیر (Bitumen)

فروشنده: :  VECTAL OIL

1   تن تماس بگیرید   
سفارش خرید

متانول (Methanol)

فروشنده: :  مهرادکو

1   کیلوگرم تماس بگیرید   
سفارش خرید

اتیل گلیکول (Ethyl Glycol)

فروشنده: :  پترو نیکا اکسیر ملل

1   کیلوگرم تماس بگیرید   
سفارش خرید

استیک اسید (Acetic Acid)

فروشنده: :  بامداد پترو پارسان

1   کیلوگرم تماس بگیرید   
سفارش خرید

مونو آمونیوم فسفات (Mono Ammonium Phosphat)

فروشنده: :  کیمیا تجارت تات

1   کیلوگرم تماس بگیرید   
سفارش خرید
پژویان:

توقف هدفمندی اشتباه فاحشی است/ ترس از افزایش قیمت‌ها دلیل منطقی نیست

توقف هدفمندی اشتباه فاحشی است/ ترس از افزایش قیمت‌ها دلیل منطقی نیست

توقف اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها در سال جاری و عدم اجرای آن در آستانه سالگرد اجرای این قانون که از آن به عنوان جراحی اقتصادی یاد می شود اگرچه از سوی برخی کارشناسان تصمیم درستی بوده است امابرخی دیگر از کارشناسان همچنان تاکید دارند که حتی در شرایط فعلی اقتصادی داخلی و بین‌المللی اجرای این قانون همچنان باید ادامه پیدا می کرد.

جمشید پژویان که از وی به عنوان تئوریسین قانون هدفمندسازی نام برده می شود در گروه موافقان اجرای قانون قرار دارد. وی معتقد است اشتباه فاحش و بزرگ مربوط به کسانی است که مسائل و مشکلات اقتصادی اخیر را به قانون هدفمندسازی یارانه‌ها ربط می‌دهند که از نظر علمی هیچ توجیه و پشتوانه علمی ندارد.

 

 

این اقتصاد دادن بر این باور است که شرایط اقتصاد ما مانند بیماری است که باید تحت عمل جراحی قرار بگیرد تا از مرگ نجات پیدا کند اما اگر فقط با دادن مقداری مسکن بخواهیم وضعیت بیمار را کنترل کنیم، بیماری پیشرفت می‌کند و بیمار از بین می‌رود.

 

 

پژویان همچنین تاکید کرد: حتی در این شرایط هم باید گام دوم را اجرا می کردیم اما از ترس این‌که مبادا قیمت‌ها مقداری بالا برود، به جای این‌که به مردم توضیح بدهیم، ادامه قانون را متوقف کردیم و اگر چه ممکن است موقتا کمی از افزایش قیمت جلوگیری کنیم اما در آینده نزدیک دیگر راهی نخواهیم داشت.

 

 

آنچه در ادامه می آید مشروح گفت‌و‌گوی خبرنگار با دکتر جمشید پژویان است:

 

از متوقف شدن اجرای فاز دوم قانون هدفمندسازی یارانه ها شروع کنیم، با توجه به این که از مدافعان اجرای قانون هدفمندسازی یارانه ها بودید اکنون با گذشت حدود دو سال از آغاز اجرای این قانون، توقف آن چه آثاری دارد؟

 

متاسفانه نبود دانش کافی و گسترده اقتصادی باعث می‌شود که برخی قضاوت‌های اشتباه و نادرست صورت بگیرد، یک اشتباه فاحش و بزرگ مربوط به کسانی است که مسائل و مشکلات اقتصادی اخیر را به قانون هدفمندسازی یارانه‌ها ربط می‌دهند که از نظر علمی هیچ توجیه و پشتوانه علمی ندارد و نشان دهنده آن است که افرادی که این اظهارات را مطرح می‌کنند اصلا دانش اقتصادی ندارند.

 

 

اکنون با شرایط خاص اقتصادی روبه رو هستیم که به طور قطع ناشی از تحریم اقتصادی به ویژه در بخش نفتی و بانکی است که باعث کاهش ارزش ریال و افزایش قیمت ارز شده و با توجه به این که در سال گذشته حدود 80 میلیارد دلار واردات داشتیم، چنین مسائلی بدون شک می‌تواند اثر تورمی در اقتصاد ما داشته باشد که امری طبیعی است بنابراین تورم ایجاد شده صرفا ناشی از تحریم و اثرات آن بر قیمت دلار است. چرا که حجم بسیاری از واردات نهاده های تولید و سرمایه ای است و در نتیجه نوسان نرخ دلار بر قیمت کالاها اثر می گذارد.

 

 

از سوی دیگر مسائلی مانند تحریم باعث می‌شود که به سمت اقتصاد مدیریت شده و بسته‌ای حرکت کرده و روابط تجاری را کاهش دهیم و به آن چه مورد لزوم است برسانیم و بیشتر به تولید داخلی روی بیاوریم.در واقع این راهکاری است که برای مقابله با تحریم ها در کوتاه مدت و دراز مدت باید در پیش بگیریم .لازمه این اقدام این است که اقتصاد ما کارآمدتر و سالم تر بشود تا بتواند به چنین فرایندی دست پیدا کند اما اقتصادی که علائم اصلی آن که قیمت‌های نسبی غلط و اشتباه باشد چطور می‌تواند به صورت کارآمد وظایفش را انجام، تولید را توسعه داده و رشد ایجاد کند.

 

اقتصادی که به دلیل علامت اصلی و غلط قیمت‌های نسبی با عدم کارایی روبه رو است چطور می تواند بدون اصلاح این علامت به سمت کارایی و رشد اقتصادی برود؟

 

در واقع شرایط اقتصاد ما مانند بیماری است که باید تحت عمل جراحی قرار بگیرد تا از مرگ نجات پیدا کند اما اگر فقط با دادن مقداری مسکن بخواهیم وضعیت بیمار را کنترل کنیم، بیماری پیشرفت می‌کند و بیمار از بین می‌رود. برخی فکر می کنند باید کاری انجام دهند که در شرایط فعلی مشکلات موجود در اقتصاد برطرف شود و به این فکر نیستند که اقتصادی به بزرگی اقتصاد ایران با حجم وابستگی که به اقتصاد دنیا داشته، چگونه می خواهد به حیات خود ادامه دهد. به همین دلیل با کمال تأسف، صرفاً به دلیل اینکه اجرای مرحله دوم، می تواند تورم را برای دوره‌ای افزایش دهد. با تصور یک مسکن، اصلاحات را متوقف می کنند، اما بدون شک در آینده با همین فشار موجود که قطعاً بیشتر نیز می شود، مشکلات بیشتر خواهد بود.

 

اما انتقاداتی وجود دارد مبنی بر این‌که در اجرای گام اول قانون هدفمندسازی آن‌طور که باید به بخش تولید توجه نشد، آیا مشکلاتی که اکنون با آن روبه رو هستیم به روند اجرای این قانون بر نمی گردد؟

 

قبلاً هم گفتم که اشکال ما در اجرای گام اول عدم توجه به بخش تولید بوده است و حتی باید پیش از آغاز گام اول به بخش تولید توجه می کردیم. اما متاسفانه راهکاری که برای بخش تولید موثر باشد، توسط افرادی که تصمیم گیرنده بودند اتخاذ نشد.

 

 

به عنوان مثال ممکن است کسی بخواهد که پولی در اختیارش قرار دهند تا بین تولید کنندگان توزیع کند، این در حالی است که این اقدام نه تنها کمک نیست بلکه خطرناک است ،یا این که به بخش تولید یارانه انرژی داده شود که در واقع خنثی کردن اصلاحات قیمت‌ها و سپس هدر رفت منابع را موجب می شود. در واقع نکته اصلی و کلیدی این است که جایگاهی که باید برای سیاست‌های اقتصادی و سیاستگذاران و تصمیم گیران قائل باشیم مشکل دارد، این تصمیمات نباید در جایی که برخی افراد تخصص اقتصاد ندارند، صورت بگیرد.

 

 

آیا به دلیل این که مشکلی داریم که نمی توانیم آن را حل کنیم باید دست به خودکشی بزنیم؟ معتقدم که اگر در مرحله اول اجرای قانون موفقیت‌هایی داشتیم به دلیل راهکارهای روشن و قوی بوده است اما در مواردی که مجریان قانون راهکار روشن را نمی‌دانستند موفق نبودیم، این در حالی است که راهکارهای درست سال‌هاست که از سوی اقتصاددانان اعلام می‌شود.به عبارت دیگر در اجرای قانون نباید فقط به سبد مصرفی خانوارها متکی باشیم که البته باز هم از هیچ بهتر است چرا که باعث شد از واردات بنزین بی‌نیاز شویم و واردات گندم نیز کنترل شد به دلیل این که از قاچاق جلوگیری شد و مردم نیز الگوی مصرف خود را اصلاح کردند و چقدر خوب بود که نهاده ‌های تولید را نیز اصلاح می‌کردیم. برای اصلاح سبد مصرفی، مصرف کننده می تواند همین امروز تصمیم بگیرد و به تدریج به تولید کننده فشار وارد کند که ماشین ، لامپ و سایر وسایل کم مصرف تولید شود و به تدریج اثرات اصلاح قیمت‌ها به سمت تولید برود.اما سمت تولید هم نیازمند اصلاح است و تولید کننده به زمان نیاز دارد و مقداری هم انگیزه و کمک از سوی دولت.

 

 

شبیه این اصلاحات که تحت نام هدفمندسازی یارانه ها آمده است سالهای 1973- 1974 در دنیای صنعتی اتفاق افتاد اما آنها قبل از این که این علائم غلط شود و یا تغییر قیمت ها رخ دهد پیش‌بینی کردند که این اتفاق می افتد و چون می دانستند زمان نیاز است تا تولید خودش را تنظیم کند، به کشورهای تولید کننده نفت علائم دادند که قیمت‌ها را بالا ببرند آنها هم قیمت‌ها را افزایش دادند و در واقع کشورهای صنعتی با این اقدام، قیمت‌های نسبی را برای آینده اصلاح و ماشین هایی که بنزین کمتری مصرف کنند و یا وسایل با مصرف پایین انرژی را تولید کردند.به عبارت دیگر خود صنایع به این سمت رفتند و ما هم اگر این علایم را اصلاح کنیم صنایع به تدریح به این سمت حرکت می‌کنند.

 

 

اگر برخی صنایع از بازار خارج می‌شوند که به دلیل ناکارآمدی شان است و مشکل نخواهد بود، در واقع این امر نشان دهنده آن است که درمان صورت گرفته در حال موثر واقع شدن است مشروط به این‌که هم کمک صورت بگیرد و هم امکان تغییر تکنولوژی فراهم شود و به سمت مصرف انرژی کمتر و کارایی بیشتر بروند، چنین اقتصادی می تواند در مقابل هر تحریمی مقاومت کند. البته این مسئله به معنای بد بودن تجارت نیست اما در شرایطی که اقتصاد تحت فشار است باید بیشتر به تولید داخلی متکی باشیم و چه بهتر که تولید در این شرایط کارآمد باشد.

 

اجرای قانون هدفمندسازی یارانه ها در کشور ما موضوع امروز و دیروز نیست، چرا پیش از اجرای این قانون چنین پیش‌بینی هایی در مورد بخش تولید صورت نگرفت؟

این سوال را باید از تصمیم گیران و یا کسانی که در مدیریت اقتصادی کشور در گذشته دور و نزدیک بودند پرسید.

 

ارزیابی شما از تصمیم مجلس برای توقف گام دوم قانون هدفمندسازی یارانه‌ها چیست؟

تصمیم مجلس نادرست است.

 

آیا با توجه به شرایط اقتصادی موجود و تحریم‌ها معتقدید که گام دوم باید اجرا می‌شد؟

بله ، حتی در این شرایط هم باید گام دوم را اجرا می کردیم اما از ترس این‌که مبادا قیمت‌ها مقداری بالا برود، به جای این‌که به مردم توضیح بدهیم، ادامه قانون را متوقف کردیم و اگر چه ممکن است موقتا کمی از افزایش قیمت جلوگیری کنیم اما در آینده نزدیک دیگر راهی نخواهیم داشت چرا که بازسازی صنایع بسیار دشوارتر هم شده است. در حالی که 10 الی 20 سال پیش فرصت بسیار مناسب‌تری برای اصلاح ساختار اقتصاد داشتیم اما فرصت‌ها را از دست دادیم و الان وضعیت بسیار بدتر شده است.

 

 

آیا در این شرایط تحریمی می توان تکنولوژی تولید را به روز کرد؟

بله این امر امکان پذیر است.چطور می‌شود که افراد خبره و جوانان ما در برخی حوزه ها پیشرفت می کنند و می توانند موشک به فضا بفرستند ؟ زمانی که اراده وجود داشته باشد چنین امری امکان پذیر است. حتی می توانیم برای دور زدن تحریم برخی کالاهای سرمایه‌ای را وارد کنیم که دشوار نیست و برخی اصلا مشمول تحریم نیستند بنابراین هنوز می توانیم چنین کاری را انجام دهیم. البته باید به توان داخلی هم تکیه کنیم. خیلی خوب بود که قانونی برای پیگیری اشتباهات در تصمیم گیری های اقتصادی وجود داشت.

 

به عنوان مثال کدام تصمیمات اقتصادی از نظر شما نادرست بوده است؟

مثلا طرح خوداشتغالی،طرح ضربتی اشتغال، صنایع زودبازده که برای درمان مسئله اشتغال بوده به جز هزینه سنگین برای جامعه هیچ نتیجه‌ای نداشتند.از روز اول هم من گفتم که مشکل اقتصاد ما ساختاری است و باید تولید و صادرات غیر نفتی را گسترش دهیم.

 

 

بیکاری ما به این دلیل است که یک نفر یک بشکه نفت را می برد آن طرف مرز و سبد کالایی را می گیرد که 50 نفر برای تهیه آن کار کرده اند و در نتیجه 49 نفر بیکار ماندند و راهکار آن سیاست‌ هایی نبوده که در تمام دولت‌ ها اشتباه به کار گرفته شده است. در واقع یک بار ریشه یابی نکردیم تا مشکل حل شود.

 

آیا با توجه به شرایط تورمی و گرانی های موجود و همچنین مشکلات بخش تولید باید فشار حاصل از اجرای قانون هدفمندسازی را تحمل کنیم؟

قطعا باید چنین کاری کنیم.در واقع باید فاز دوم را باید با احتیاط، نه به صورت جهشی اما در جهت اصلاح قیمت ‌های نسبی ادامه دهیم و توجه اصلی را به سمت ارتقاء کارایی بخش تولید معطوف کنیم.در این راستا در برخی موارد احتیاجی به تغییر تکنولوژی نیست و عدم کارایی به مدیریت بر می‌گردد، که یا مدیریت دولتی است و یا خصوصی ناکارآمد است.

 

 

بنگاه‌هایی را که به سازمان تامین اجتماعی ، بازنشستگی و ... واگذار کردیم دارای همان ناکارآمدی هستند که در زمان دولتی بودنشان از آن برخوردار بودند.در واقع با این واگذاری ها به جای این که در جهت خصوصی سازی که افزایش کارایی را در پی دارد گام برداریم، در جهت عکس گام برداشتیم و بر اساسا چارچوب مبانی علم اقتصاد عمل نکردیم.

 

در مورد آزاد سازی قیمت‌ها بر اساس قانون بایدسالانه 20 درصد آزاد سازی صورت می‌گرفت.آیا در این شرایط برای گام دوم هم باید 20 درصد آزاد سازی صورت بگیرد؟

 

یک مطالعه علمی و بررسی دقیق می‌تواند حدود افزایش قیمت را به گونه‌ای تعیین کند که فشار زیاد نباشد و در جهت اصلاح قیمت‌ها گام برداشته شود.اما مسئله اساسی این است که اصلاح قیمت‌های نسبی باید تا جایی که اصلاح کامل شود ادامه داشته باشد و سیاست سازی‌ها هم باید توسط متخصصان واقعی اقتصاد صورت بگیرد.در غیر این صورت قاچاق حامل‌های انرژی که کاهش پیدا کرده بود و اکنون افزایش یافته، بیشتر می‌شود چرا که انگیزه و سودکافی برای این امر وجود دارد و در نتیجه شاهد بازگشت به نقطه اول اجرای قانون هدفمندی خواهیم بود.

 

 

در شرایط فعلی چگونه باید به بخش تولید کمک کرد؟

 

ابتدا باید منابع لازم را برای بخش تولید فراهم کنیم و توجه نظام بانکی و اعتباری باید به این بخش معطوف شود .اتاق بازرگانی هم باید بتواند منابع خارجی را برای سرمایه گذاری به ویژه به صورت مستقیم در ایران جذب کند تا تکنولوژی نیز وارد کشور شود.

 

با توجه به افزایش نرخ تورم،پرداخت یارانه نقدی چقدر می تواند به کسری بودجه خانوارها را جبران کند؟

 

تا پیش از تورم اخیر و در یک سال اول اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها ، پرداخت یارانه نقدی در جبران هزینه مردم و به ویژه فقرا موثر بوده است.اما در مورد آینده بستگی به سیاست‌هایی دارد که اتخاذ می‌شود.

خبرگزاری ایسنا

نظرات (17) کاربر عضو:  کاربر مهمان: 
امید شناسه نظر: 70909 18 آذر 1391 - 14:25

ترس از افزایش قیمت ها ؟
بابا بخدا له شدیم همین الان هم
یه شلوار ساده شده 50.000 تومان یه ظرف ماست شده 3500 تومن چرا فکر می کنید هنوز کمه ؟
در حالی که حقوق و درآمد مردم بالاتر نرفته
چرا فکر می کنید پارسال و 2 سال پیش مردم در رفاه کامل زندگی می کردن که الان میخواین کمترش کنید

ادامه
امید شناسه نظر: 70910 18 آذر 1391 - 14:27

کار مجلس از توقف فاز دوم نادرست نیست چرا که شاید اونها بیشتر از شما ببینن مردم واقعا چه می کشن و چطور زندگی می کنن کار نادرست را شما انجام میدین که فکر می کنیم همه مثل خودتون حقوق ماهی 5 ملیون و اضافه کاری ساعتی 40.000 تومن میگیرن

ادامه
علی شناسه نظر: 70911 18 آذر 1391 - 14:27

نتیجه هدفمندی این شد که در حال حاضر سوبسیدی که به بنزین اختصاص می یابد بیش از سابق است:
در گذسته بنزین لیتری 1 دلار معادل 900 تومان بود که قیمت آن 100 تومان اخذ می شد یعنی 800 تومان سوبسید
اکنون بنزین 3000 تومانی به قیمت 700 تومان((و با کارت 400 تومان) بفروش می رسد که یعنی 2300 تا 2600 تومان سوبسید
هر گونه افزایش قیمت ها که بدون اصلاح شرایط جهانی و بین المللی کشور باشد به افزایش قیمت دلار و افزایش سوبسید ناخواسته می گردد.

ادامه
دایی رامیز شناسه نظر: 70912 18 آذر 1391 - 14:28

روی صحبت من و بیش از هفتاد میلیون هموطن من با شماست آقای جمشید پژویان ، تئوریسین اجرای طرح یارانه ها: ببین عموجان ، مردم داشتند زندگیشون رو یه جوری میگردوندند ، اومدین با این طرحتون معیشت مردم رو چند برابر سخت تر کردین. مردم رو به روز فلاکت انداختین. میدونی که خداوند از حق خودش میگذره اما از حق مردم نمیگذره ... حداقل به شکست این طرح اعتراف کنین و از مردم عذرخواهی کنید ...

ادامه
علی رضا شناسه نظر: 70913 18 آذر 1391 - 14:34

بی خیال اقای پژویان مردم همین الان دارند از فقر هلاک میشن اول دلار را 900 بکنید بعد دم از هدفمندی یارانه بزنید احتمالا وقتی می خواهید فاز سوم را شروع کنید دلار 5000 شده جان هر کسی که دوست دارید یه کم به فکر مردم بدبخت باشید

ادامه
آرش شناسه نظر: 70915 18 آذر 1391 - 14:35

کاملا مخالفم، فرستادن موشک به هوا نشان تجربه علمی و تکنولوژیکی ما نیست، اگر هست کره شمالی باید از ما پیشرفته تر باشد که نیست، ما اگر تکنولوژی داشتیم حداقل بعد از 30 سال یک ماشین میتونستیم خودمون بسازیم ولی نتونستیم، کاملا با حرف این آقا مخالفم، در بدتریم شرایط هدفمندی رو اجرا کردید، شما بدون توجه به اوضاع شرایط سیاست خارجی این کار را کردید، الان هم تمامی تاثیرات هدفمندی از بین رفته است و علت آن افزایش نرخ دلار است، لذا این کارشناس نمیداند که مردم در چه فقری به سر می برند، می گویند حمایت از تولید این نیست که به تولید پول بدهیم و به جای آن بانکها باید وام بدهند، آخه وقتی تولید وابسته به خارج است و توان بازپرداخت وام را ندارد چه حمایتی از آن شده است، ما اگر هدفمندی را اجرا نمیکردیم الان قیمت دلار 3000 تومان نبود و دولت برای کمبود بودجه خود دلار را بالا نگه نمیداشت، بعد میگن ما اقتصاد دان هستیم، 3 بار شوک قیمتی دادید که بار اول به خاطر هدفمندی و دو بار دیگر به خاطر ارز است، واقعا متاسفم

ادامه
من شناسه نظر: 70917 18 آذر 1391 - 14:39

بر خلاف افکار عمومی اجرا نشدن کامل طرح هدفمندی به ضرر قشر متوسط به پایین جامعه است .
کسانی که مخالف اجرای کامل این طرح هستند به ملت خیانت می کنند .
از دولت محترم خواهشمندم در راستای اجرای کامل طرح محکم تر ایستادگی کند .

ادامه
علی شناسه نظر: 70921 18 آذر 1391 - 14:49

حالا که قیمت ها افزایش شدید پیدا کرده صحبت از توقف هدفمندی می زنید؟
توقف هدفمندی تنها به شرط بازگشت قیمت ها به قبل از هدفمندی قابل قبول است.

ادامه
علی شناسه نظر: 70925 18 آذر 1391 - 14:53

دلیل افزایش دلار افزایش شدید نقدینگی بود ودلیل افزایش تقدینگی طرح هذفمندی یارانه ها و از بین بردن تولید ب

ادامه
حسابدار شناسه نظر: 70938 18 آذر 1391 - 15:20

ای جمشید ! برو دست از سرما بردار! جای تو روی چهارپایه است کنار دست ان جمشید دیگر! الان دیگر برای همه مسلم شده روش اجرای و زمان این طرح بدترین حالت ممکن بوده است الان هم دولت کسری بوجه دارد هم صنعت خوابیده و هم امان مردم بریده شده است ! این طرح چه خاصییتی داشت که این اقا ازش خوشش امده است را نمی دانم

ادامه
علیرضا شناسه نظر: 70942 18 آذر 1391 - 15:31

بابا بخدا حاضریم هر چه یارانه گرفتیم پس بدیم یه چیزی هم روش ؛ ترا بخدا ما را به وضع سابق برگردانید.
از طلا گشتن پشیمان گشته ایم مرحمت فرموده ما را مس کنید.

ادامه
رضا شناسه نظر: 70945 18 آذر 1391 - 15:35

آقای پژویان ، فقر مردم را نمی بینی؟ گرانی و کمبود دارو را نمی بینی؟ گرانی و بیکاری را چه؟ تعطیلی کارخانجات و کارگاه ها را چه؟ اصلا کجا زتدگی می کنی؟ نکند از خارج داری برای بیمار دارو تجویز می کنی؟

ادامه
بابک شناسه نظر: 70952 18 آذر 1391 - 15:50

پژویان ... داداش ... ما اگر یارانه نخواسته باشیم باید کیو ببینیم ؟؟؟؟؟

ادامه
علی رضا شناسه نظر: 70954 18 آذر 1391 - 15:51

اگه این گرونی ها تا انتخابات ادامه پیدا کنه . من دیگه هیچوقت رای نمی دم

ادامه
مردم.. شناسه نظر: 70957 18 آذر 1391 - 15:57

تو شرایط تحریم( که مشابه شرایط جنگی است) همه کشور ها سوبسید میدهند اینها حذفش کردند!!!

ادامه
جوانان شناسه نظر: 70973 18 آذر 1391 - 16:27

مشکلات جوانان :
نداشتن شغل و کار
نداشتن امنیت شغلی
نداشتن امکانات اولیه جهت اختیار زوجه
بزرگترین مشکل جوانان مسکن است ، بیخ تهران ، مسکن شده متری 2 میلیون ، آخه این جوانان چکارکنند !!
2 سالم که میبریدشون سربازی
ای خدا ........................................................

ادامه
پدر بزرگ شناسه نظر: 71298 19 آذر 1391 - 21:46

جمشید خان .جیب مارو نزن.یارانه پیش کش

ادامه
ارسال نظر
حداقل 3 کاراکتر وارد نمایید.
ایمیل صحیح نیست.
لطفاً پیوند مرتبط را کامل و با http:// وارد کنید
متن نظر خالی است.

wait...