اخبار و مقالات

آگهی‌ها

کالاها

شرکت‌ها

استیک اسید (Acetic Acid)

خریدار: :  بامداد پترو پارسان

1   کیلوگرم 1  ریال  
پیشنهاد فروش

دی اتانول آمین (DEA)

خریدار: :  بامداد پترو پارسان

1   کیلوگرم 1  ریال  
پیشنهاد فروش

سدیم کربنات (Sodium Carbonate)

خریدار: :  بامداد پترو پارسان

1   کیلوگرم 1  ریال  
پیشنهاد فروش

اسید نیتریک (Nitric Acid)

خریدار: :  بامداد پترو پارسان

1   کیلوگرم 1  ریال  
پیشنهاد فروش

اتیل گلیکول (Ethyl Glycol)

فروشنده: :  پترو نیکا اکسیر ملل

1   کیلوگرم تماس بگیرید   
سفارش خرید

استیک اسید (Acetic Acid)

فروشنده: :  بامداد پترو پارسان

1   کیلوگرم تماس بگیرید   
سفارش خرید

مونو آمونیوم فسفات (Mono Ammonium Phosphat)

فروشنده: :  کیمیا تجارت تات

1   کیلوگرم تماس بگیرید   
سفارش خرید

قیر (Bitumen)

فروشنده: :  VECTAL OIL

1   تن تماس بگیرید   
سفارش خرید

متانول (Methanol)

فروشنده: :  مهرادکو

1   کیلوگرم تماس بگیرید   
سفارش خرید

اتیل گلیکول (Ethyl Glycol)

فروشنده: :  پترو نیکا اکسیر ملل

1   کیلوگرم تماس بگیرید   
سفارش خرید

استیک اسید (Acetic Acid)

فروشنده: :  بامداد پترو پارسان

1   کیلوگرم تماس بگیرید   
سفارش خرید

مونو آمونیوم فسفات (Mono Ammonium Phosphat)

فروشنده: :  کیمیا تجارت تات

1   کیلوگرم تماس بگیرید   
سفارش خرید
مشاور ارشد اقتصادی رئیس‌جمهور:

رشد3درصدی با کدام صنعت؟

رشد3درصدی با کدام صنعت؟

مسعود نیلی، مشاور ارشد اقتصادی رئیس‌جمهور با تحلیل پنج چالش عمده از اقتصاد ایران، در فراخوانی از اندیشمندان، اقتصاددانان و فعالان صنعتی و معدنی کشور دعوت کرد که دولت را برای انتخاب صنعتی که بتواند رشد اقتصادی کشور را ارتقا دهد، یاری کنند. نیلی که با هفته‌نامه «تجارت فردا» گفت‌وگو کرده، از صاحبان صنایع و کارآفرینان خواسته صنعت موردنظر خود را با استدلال‌های محکم به دولت معرفی کنند و بگویند در چنین شرایطی دولت باید به دنبال چه صنایعی برود تا با کمترین هزینه رشد اقتصادی سه درصدی محقق شود.

مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور در فراخوانی از اندیشمندان، اقتصاددانان و فعالان صنعتی و معدنی کشور خواست دولت را برای انتخاب صنعتی که بتواند رشد اقتصادی کشور را ارتقا دهد، یاری کنند.

«مسعود نیلی» که با هفته‌نامه «تجارت فردا» گفت‌و‌گو کرده، با تشریح شرایط پیچیده اقتصادی کشور گفت: «از صاحبان صنایع و کارآفرینان می‌خواهیم صنعت مورد نظرشان را با استدلال‌های خود به دولت معرفی کنند و بگویند در چنین شرایطی ما باید به دنبال چه صنایعی برویم که بتواند، با کمترین هزینه برای دولت رشد اقتصادی را تامین کند و تا پایان سال آینده رشد اقتصادی را به حدود سه درصد برساند و کشور را در مسیر صعودی رشد قرار دهد. این سوال نیاز به همفکری همه دارد تا به دولت در انتخاب مسیرش کمک کند.» این استاد اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف افزود: «در مطالعاتی که حدود 10 سال پیش برای تدوین سند استراتژی توسعه صنعتی کشور به انجام رساندیم، ابتدا رابطه رشد اقتصادی را با رشد ارزش افزوده بخش صنعت و معدن مورد بررسی قرار دادیم و این سوال را مطرح کردیم که اگر بخواهیم به رشد هشت درصدی اقتصادی برسیم با در پیش گرفتن کدام یک از صنایع یا چه ترکیبی از آنها می‌توانیم به این رشد برسیم؟»

او گفت: «در آن مطالعات صنایع را به سه گروه «صنایع مصرفی کم دوام»، «صنایع مصرفی بادوام» و «صنایع واسطه‌ای و سرمایه‌ای» تقسیم کردیم. بعد از بررسی‌های زیاد و مدل‌سازی‌های مختلفی که انجام دادیم، به این نتیجه رسیدیم که صنایع مصرفی بادوام می‌توانند عامل اصلی رشد صنعت باشند. یعنی هم در بازار داخل برای آن تقاضا وجود داشته باشد و هم اینکه بتوان برای صادرات آن برنامه‌ریزی کرد.»

مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور با تشریح اوضاع اقتصادی امروز کشور افزود: «اقتصاد ایران امروز با پدیده‌هایی روبه‌رو است که در گذشته یک یا دو مورد آن به‌طور همزمان با هم اتفاق افتاده‌اند. اگر قبلا تورم بود، رکود وجود نداشت. یا اگر رکود بود، کشور با تحریم‌های گسترده مواجه نبود. اما امروز شرایط به گونه‌ای است که چند چالش همزمان با هم رخ داده و وضعیت را به جایی کشانده که اقتصاد رقم کم سابقه منفی 6 درصد را تجربه کرده و تورم به بالای 40 درصد رسیده است.»

نیلی گفت: «در بخش اقتصاد کلان دو عامل رکود و تورم با هم اتفاق افتاده که اگر تحریم‌ها را نیز به آن اضافه کنیم، پیچیدگی این شرایط بیشتر می‌شود. همان‌طور که در سخنرانی‌ها یا مصاحبه‌های اخیر خود گفته ام تورم یک بیماری شناخته شده در اقتصاد ایران است که اقتصاددانان و سیاست‌گذاران می‌توانند برای درمان آن نسخه قابل حصولی را تجویز کنند. اما برای رفع رکود این کار خیلی سخت‌تر است. رکود تا حدی به تحریم‌ها بستگی دارد ولی نمی‌توان گفت وقتی رشد اقتصادی ما در سال 91 به منفی 6 درصد می‌رسد، تنها عاملش رکود بوده است. عمق این رشد بسیار زیاد است و به ما این نکته را گوشزد می‌کند که در پیش گرفتن برخی سیاست‌های نادرست مانند استقراض از بانک مرکزی در سال‌های گذشته برای ایجاد مسکن مهر یکی از عوامل اصلی عمق زیادی این رکود است.»

پنج چالش اقتصاد ایران

مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور تصریح کرد: «اگر بخواهم چالش‌های امروز اقتصاد ایران را که تیم اقتصادی دولت با آن درگیر هستند، بیان کنم می‌توانم به پنج مورد اصلی اشاره داشته باشم. شیوه اجرای هدفمندی یارانه‌ها، رویکرد به اجرای سیاست‌های کلی اصل 44، شرایط بازار ارز، مشکلات نظام بانکی و بالاخره کسری بودجه دولت، پنج چالش اصلی امروز اقتصاد ایران هستند.»

او در پاسخ به این پرسش که باید چه کنیم تا در کوتاه‌مدت رشد اقتصادی‌مان افزایش یابد، گفت: «این سوالی است که باید در سطح جامعه و متخصصان به بحث گذاشته شود. اکنون این پرسش مطرح است که ما باید به دنبال کدام صنعت یا فعالیت برویم که بتواند، تا پایان سال 92 رشدمان را به حدود صفر برساند و در یکسال آینده آن را تا سه درصد افزایش دهد؟ آیا به فرض صنعت خودرو می‌تواند، برای چنین هدفی انتخاب شود؟»

نیلی در پاسخ به این پرسش که صنعت منتخب چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد، گفت: «ما به دنبال صنعتی هستیم که دولت از طریق نرم‌افزاری به آن کمک کند. یعنی اگر شرایط فضای کسب و کار برایش مساعد نیست، دولت فضا را مساعد کند تا این صنعت به رشد برسد. این صنایع یا مجموعه آنها باید بتوانند رشد اقتصادی کشور را تا پایان سال آینده به حول و حوش سه درصد برسانند.»

او افزود: «از سوی دیگر باید این موضوع را در نظر داشت که در صورت بالا رفتن قیمت انرژی آیا صنعت منتخب باز می‌تواند خود را در شرایط رقابتی قرار دهد یا خیر. آیا اگر سراغ صنعتی که به مواد معدنی وابسته‌اند و به انرژی زیاد محتاجند، برویم می‌توانیم پس از آزادسازی قیمت انرژی سودآوری آن را تضمین کنیم؟»

مشاور اقتصادی رئیس جمهور گفت: «اتفاقی که در سال‌های گذشته برای صنایع مان رخ داد، این بود که با جهش قیمت نفت، درآمدهای نفتی به صورت توزیعی وارد اقتصاد ایران شد. در نتیجه چنین رویکردی چالش اشتغال پابرجا ماند و عملا شغل زیادی ایجاد نشد. در مقیاس بین‌المللی هم سطح رفاه اقتصادی رو به رشد نبود و صنعت هم به‌دلیل هجوم کالاهای وارداتی با مشکل مواجه شد؛ بنابراین وابستگی صنعت به دنیای خارج بسیار افزایش یافت و این موضوع سبب شد در شرایط تحریم این صنایع با کاهش شدید تولید مواجه شوند و رشد ارزش افزوده بخش صنعت و به تبع آن رشد اقتصادی را پایین بیاورند.»

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی مدیریت و برنامه‌ریزی گفت: «صنایعی که سهم مهمی در اقتصاد ما دارند، به همان میزان وابستگی شان به خارج بیشتر است. اگر در یک نمودار صنایع را در چهار ناحیه قرار دهیم یک قسمت صنایعی قرار دارند که نه سهم‌شان در اقتصاد ما زیاد است و نه اینکه وابستگی زیاد به واردات دارند. قسمت بعد صنایعی هستند که سهم‌شان ناچیز اما وابستگی شان زیاد است. در قسمت سوم صنایعی قرار می‌گیرند که سهم‌شان بالا و وابستگی‌شان کم است و در یک قسمت هم صنایعی که هم سهم شان بالاست و هم وابستگی زیادی به خارج دارند، قرار می‌گیرند. با نگاهی به این نمودار متوجه خواهیم شد در سال‌های گذشته دنبال صنایعی رفته‌ایم که هم سهم زیادی در رشد اقتصادیمان دارند و هم به شدت وابسته به خارج هستند و خودکفایی شان تامین نشده است.» او افزود: «حدود 60 درصد صنایع ما چنین وضعیتی دارند و علت اینکه در سال 1391 رشد اقتصادی‌مان به شدت کاهش یافت به این خاطر بود که نزدیک به 10 درصد ارزش افزوده بخش صنعت کشور در این سال کاهش یافت. صنعتی که روی خودکفایی سرمایه‌گذاری کرده بود به‌خاطر واردات خیلی زیاد آسیب‌پذیر شد و نتوانست در دوره تحریم‌ها نقش خود را ایفا کند.»

 

به همین منظور می توانید در نظرسنجی سایت ارانیکو (صفحه اصلی) شرکت نمایید و یا نظرات تکمیلی خود را در ذیل این خبر اعلام نمایید.

 

روزنامه دنیای اقتصاد

نظرات (36) کاربر عضو:  کاربر مهمان: 
احمد شناسه نظر: 121370 7 بهمن 1392 - 9:52

مثل روز روشنه که باید از کشاروزی و دامپروزی حمایت بشه. فقط و فقط کشاورزی میتونه رشد 10% رو برای هر سال برای ایران به ارمغان بیاره. توجه کنید که بیش از 70% کل واردات کشور رو برنج و گندم و ذرت و نهاده های دامی و روغن خام و گوشت و مرغ تشکیل میده یعنی بیشتر درآمد حاصل از فروش نفت برای سیر کردن شکم مردم استفاده میشه.
صنایع خودرو که باعث کشتار جمعی در کشور شده اند رو فراموش کرد. 40 سال برای بها دادن به صنعت خودرو کافیست که فهمیده باشیم که خودروسازی در ایران جواب نمیده.

ادامه
MMM شناسه نظر: 121372 7 بهمن 1392 - 10:16

ممنون از موضوع نظرسنجی

ادامه
مهدی کاظمی شناسه نظر: 121382 7 بهمن 1392 - 11:22

به نظر من باید به بخش کشاورزی و دامپروری بهای بیشتری داد.مثلا گندم که امثال بالای 8 میلیون تن وارد کردیم.این فقط یک نمونه هست .الان دولت داره برای هر تن گندم 310 دلار به قزاقستان پرداخت میکنه.حالا حساب کنید چقدر پولش میشه.این فقط یک نمونه هست...برنج..چای....مرکبات....گوشت...و خیلی از محصولات دیگه....
و ممنون از نظر سنجی خوبتون...... البته اگر تاثیری توی تصمیم گیریها داشته باشه.
موفق باشید.

ادامه
فری شناسه نظر: 121386 7 بهمن 1392 - 11:44

نظرسنجی بسیار خوبی است.دوستان انتخابشون اول صنعت نفت و گاز و پتروشیمی و بعد گردشگری و بعد کشاورزی و دامپروری است.اما باید در مورد گردشگری با توجه به شرایط فرهنگی و دینی ایران گفت فقط گردشگری مذهبی تا حدی جواب میده و تا بخواهیم شرایطی مثل ترکیه-امارات یا مالزی داشته باشیم(که البته مطمئنا از هر نظر ایران پتانسیل بالاتری داره)توریست بلندمدت تر جواب میده.

ادامه
امیری شناسه نظر: 121388 7 بهمن 1392 - 11:54

با توجه به کسری بودجه دولت بهترین راهکاردر فاز اول باید تقویت صنعت گردشگری باشد.
با توجه به کمبود آب برای کشاورزی. در این بخش نمیتوان خیلی سرمایه گذاری کرد.
با زیرساختهائی که در صنعت خودروسازی داریم.با گماردن مدیران لایق و از بین بردن رانتها در این صنعت میتوان از آن نیز در رشد اقتصادی بهره برداری کرد.البته با خلق ایده های جدید و کیفیت بالا.

ادامه
کاوه شناسه نظر: 121395 7 بهمن 1392 - 12:18

با اینکه خودم بیکارم و به یارانه احتیاج دارم ولی حاضرم یارنه ها رو حذف کنن و خرج صنعت و تامین اجتماعی مردم کنن تا لا اقل نسل بعدی مثل ما بیکار نمونن و زجر نکشن.

ادامه
آریا شناسه نظر: 121397 7 بهمن 1392 - 12:26

به نظرم هیچ چیز مث کشاورزی باعث رشد نمیشه چون بسیار کم هزینه است و هم عمده واردات کشور محصولات کشاورزی و دامپروریه.

ادامه
برازش موافق کشاورزی شناسه نظر: 121402 7 بهمن 1392 - 12:38 http://www.barazesh.com/

کشورهایی هستند که از نظر آب فضا نورخورشید شرایط آب و هوایی بدتر از ایران هستند از هرکدام مثال می آورم مانند فرانسه و ژاپن و کره از نظر زمین، استرالیا و آمریکا از نظر تامین آب و روسیه و کانادا از لحاظ شرایط آب و هوایی ولی در بسیاری از زمینه های کشاورزی و دامداری موفق تر از ایران بوده اند.

ادامه
محمودرضا اکبریان شناسه نظر: 121404 7 بهمن 1392 - 12:51

با توجه به نظرات بعضی از دوستان بنظر میرسد کشاورزی(زراعت ، باغبانی، دامپروری، شیلات و...) و صنایع وابسته و تیدیلی آن بهترین راهکار برای این منظور باشد زیرا کمترین وابستگی را به خارج از کشور دارد، قشر عظیمی از مردم بخصوص در شهرهای کوچک و روستاها به آن وابسته میباشندو تامین کننده کالاهای اساسی مورد نیاز تمام مردم میباشد. با توجه به شرایط موجود میتوان با حمایت اندک دولت و تغییر روشهای آبیاری و افزایش بهره وری خیلی سریع در این بخش موفق بود.

ادامه
دلفین سفید شناسه نظر: 121408 7 بهمن 1392 - 13:5

* باتوجه به وجود تحریم ها و مشکلات مدیریتی باقیمانده در روح مدیران سابق و نیز کارکنان صنایع خودرو، کشاورزی و نیز صنایع و معادن، و نیز مشکلات موجود دینی و فرهنگی برای گردشگری باید شرایط زیر را به کار برد.
1- کشاورزی و دامپروری: با توجه به اینکه وارادت بیش از 65% ما مربوط به اقلام کشاورزی و دامپروری است، لازم است که با تغییر سربع مدیریت «عاملانه،»، آبیاری های مدرن (بارانی و قطره ای) که دانش فنی و قطعات وارداتی زیادی مورد نیاز نیست را بکار گیرند، برخلاف انقلاب سفید در تکه تکه کردن اراضی کشاورزی، انقلاب سبز ایجاد کنند و با کشاورزان خرد صحبت شود تا زمین های آنها تجمیع گردد و برای آبیاری های بارانی و قطره ای آماده گردد.
نیاز به تاکید است که این نوع تجهیزات هزینه و زمان زیادی را نخواهد گرفت، و اکنون که زمستان است و بسیاری از زمین های کشاورزی هنوز زیر کشت نرفته است مرحله بهاره نرفته است، همین امروز باید کار را شروع کرد.
2- صنایع خودرو: با توجه به اینکه تحریم خودروسازی برداشته شده، از تمام شرکت های قدرتمند خودروسازی باید دعوت کرد که تا کارخانه های خودروسازی با مدیریت اصلی (4 نفر اول) خودشان ایجاد گرددف بدین ترتیب دانش روز به کشور وارد و بسیاری از افراد بیکار و بویژه تحصیلکرده، مشغول به کار خواهند شد. بدین سبب که کارگر و کارمند ایرانی با نرخ دلار فعلی، حقوق بسیار پایینی (300دلار) دارد پس برای شرکت های خودروسازی خارجی یک مشوق بسیار خوبی است، چرا که اکنون حقوق کرگر چینی 1.5 برابر ایرانی است.
امتیاز دیگر برای خودروسازان خارجی، وجود فولاد در خود ایران است که قیمت آن نیز برای خودرو ساز به صرفه می باشد.
با توجه به عوامل بالا، صادرات خودرو از ایران به دیگر کشورها رشد بسیار سریعی خواهد داشت و هرچه صادرات بیشتر، اشتغال بیشتر را نیز نتیجه خواهد داد. هرچند، ایجاد خودروسازی جدید حدود یک سال به طول خواهد انجامید.
خودروسازی های ایرانی نیز می توانند برخی از تجهیزاتشان را دراختیار آنها قراد داده و باقی تجهیزات را «دفن» کنند.
نیروی کار مجرب فعلی شاغل در خودروسازی ها نیز به خودروسازی های جدید راه یافته ئ دیگر نیاز چندانی به آموزش های مجدد نخواهند داشت که این خود باعث شتاب در ایجاد و بهره وری چنین کارخانه هایی می شود.
برخلاف نیروی کار، مدیران سابق خودروسازی ها، به هیچ وجه نباید به خودروسازی های جدید راه یابند، چرا که روح «مرده» را به آنجا تزریق خواهند کرد.
3- معادن و فلزات: تسریع در به روز آوری صنایع، و خالص سازی مواد معدنیف باعث تولید مواد اولیه با گرید بهتر و بالاتر خواهد شد که این خود به خودروسازی و نیز تجهیزات دیگر کمک بسایری خواهد کرد.
در این رابطه ایجاد تسهیلات و مشوق هایی برای مغز های «عزیز» فراری، جهت بازگشت به ایران بسیار به رشد مورد سوم کمک خواهد کرد که این پیش نیاز برداشته شدن سایه سنگین «امنیتی» بر روی جامعه پژمرده ایران را دارد.
4- گردشگری: به علت فرهنگ دینی «متعصبانه» اما «غیر ضروری»، و نیز پروپاگاندای وسیع علیه ایران، رشد سریع گردشگری خیلی موفق نخواهد بود، هرچند وضعیت رو به بهبود است چرا خود «وجود» مذاکرات موفق ایران و 5+1 نیز به تغییر دید توریست ها نسبت به ایران موثر بوده است. اما لازم به ذکر است که جهت دعوت گردشگر، «هزینه زیادی لازم نیست» اما تغییر نگاه توریست ها به ایران ممکن است زمانبر باشد. که این مورد هم با حذف سایه امنیتی و بگیر و ببند از دوش و تن خسته مردم ایران بسیار تاثیر گذار خواهد بود، هرچند حذف این سایه امنیتی، فقط به یک «تصمیم» وابسته است، اما متاسفانه هیچ انگیزه اقتصادی و سیاسی ای برای «دولت پنهان» نیست که این سایه شوم را حذف نماید.
با امید سربلندی و رشد ایران
م.ب.

ادامه
بهروز شناسه نظر: 121419 7 بهمن 1392 - 14:15

من هم با نظر دوستان در خصوص کشاورزی موافقم اما توجه داشته باشید که با یک صنعت نمیشه اینقدر رشد رو ایجاد کرد همچنین کشور ما کشور کم آبیه بنابراین با تمرکز بر صنعت کشاورزی بعنوان یک مزیت نسبی باید به سمت صنایعی مثل نساجی حرکت کرد . نمونه بارزش بنگلادش،هند،پاکستان و ترکیه است . متاسفانه در سی سال اخیر کمترین توجه به صنایع نساجی نشد و صنعتی که بعد از نفت بزرگترین صنعت ما بود رو تبدیل به یک صنعت ورشکسته کردند. جالب اینجاست که توو رای های خوانندگان هم کمترین رای مربوط به صنعت نساجیه که نشون میده مغفول ترین صنعت ماست. در صنعت نساجی ارزش افزوده بسیار بالایی ایجاد میشه ،اشتغال بسیار بالایی بوجود میاد و صادرات محصولات نساجی بسیار راحت تر از صادرات محصولاتی مثل اتوموبیل و دیگر محصولات مشابه است . در نظر داشته باشید صنایع نساجی عبارت است از پارچه های لباس،مبل .فرش .موکت .پرده و.... که خیلی گسترده است اما از امار رای ها معلومه که هیچ کدام از ما متوجه نیستیم که در زندگی روزمره مون چقدر از محصولات نساجی داریم استفاده میکنیم .کافی است یه نگاهی به اطرافمون بندازیم.

ادامه
علی شناسه نظر: 121421 7 بهمن 1392 - 14:27

با توجه به وجود ذخایر عظیم نفت و گاز ، موقعیت جغرافیایی مناسب کشور نظیر در مرکز شرق و غرب بودن، وجود سواحل بزرگ در شمال و جنوب کشور جهت بارگیری و صادرات،نیروی کاری فنی و متخصص ،پشتوانه های قبلی و نیاز روزافزون دنیا عرصه نفت و گاز و تولید محصولات بالادستی بهترین گزینه می باشد

ادامه
Mehrdad شناسه نظر: 121423 7 بهمن 1392 - 14:58

Doostan, Lotfan gardeshgari (Tourism) ra daste kam nagirid . Vezaarate naft SOOKHTE ARZAAN GHEIMAT BE AIRLINE HA DAR FOROOD GAAHHAYE IRAN BEDAHAD , HAMEGI MIAAN VA MISHE TOURISM RA GOSTARESH DAAD. AASEMAANE IRAN DAR MOHAASEBAAT NIAMADEH AST KE BAAYAD AZ AAN ESTEFAADE KARD,. MOSHKELE KESHAAVARZI DAR KAMBOODE AAB AST, KE BAAYEST ROOYE AAN SAR MAAYE GOZAARI SHAVAD.

ادامه
گلی شناسه نظر: 121425 7 بهمن 1392 - 15:5

برای پیشرفت کشور باید در تمامی صنایع برنامه ریزی کنیم و زحمت بکشیم:
برای صنایع نفت و گاز مخصوصا" پتروشیمی واردات رو کم کنیم و به تولید داخل بیشتر اهمیت بدیم.
صنایع کشاورزی روشهای جدید رو چیاده کنیم چون آب زیادی نداریم
ما از بابت ذخایر معادن رتبه های تک رقمی دنیارو داریم
صنایع دستی نمادی از کشور به حساب میاد
صنایع خدوروسازی که هیچ ....
صنعت ساختمون هم که فقط یه چرخه داخلیه
به نظر من تنها صنعت گردشگری هست که میتونه با صرف کمترین هزینه وزمان به رشد اقتصاد کمک کنه و
سود اوری زیادی برای کشور داشته باشه(با توجه به آب و هوای متفاوت و وجود مکانهای تاریخی بسیار زیاد و....)

ادامه
ارمان یوسفی (تولید کننده) شناسه نظر: 121426 7 بهمن 1392 - 15:10

سوال خیلی مبتدی وغیر کارشناسی وبی معنی است
در صورتی که بستر برای رشد اقتصادی مهیا شود از جمله اصلاح قوانین اداره مالیات
اصلاح سازمان نا کارامد صنایع ومعادن تغییر قوانین غیر کارشناسی و سلیقه ای گمرکات کشور و از همه مهم تر ازاد شدن پتاسیل وانرژی بخش خصوصی
ودر نهایت هدایت نقدینگی به سمت فعالیتهای اقتصادی شاهد رشد در تمام بخشهای صنعت
کشور خواهیم بود

ادامه
arash شناسه نظر: 121430 7 بهمن 1392 - 15:38

bayad ebteda tarkibe keshavarzi va maaden bashe
ayande gardeshgari va petroshimi
dalil
rahatiye erteghae keshavarzi
zud bazdehi
adame vabastegiye mayahtaj
kaheshe varedat
maadene ziyade keshvar
eshteghal zaei
tamine masalehe sanate sakhteman,khodro,gheyre
hasasiyate ruye petroshimi az manzare tahrim birun va gardeshgari az dakhel, khube vali dir bazdetare vali peygiri beshe
sepas az hame, ba omid

ادامه
بهروز شناسه نظر: 121431 7 بهمن 1392 - 15:42

دوستان بیشترین رای به صنعت نفت داده شده در صوریکه صنعت نفت شده پاشنه آشیل کشور و دیدی با تحریمها چه مشکلاتی برای مملکت درست کردند . به نظر از دکتر نیلی انتظار نمیرفت چنین سوالی رو مطرح بکنه چون هیچ صنعتی به تنهایی نمیونه چنین رشدی رو ایجاد کنه لذا سوال باید اصلاح شود به اینکه "اولویت با کدام صنایع است"

ادامه
بهروز شناسه نظر: 121432 7 بهمن 1392 - 15:45

در زمینه گردشگری هم ممکنه بتونیم در زمینه جذب گردشگران مذهبی و زیارتی یه مقدار رشد کنیم اما در کل گردشگری در ایران نمیتونه موفق بشه .واقعا یه گردشگر جوان و یا زوج جوان بیان اینجا چیکارکنن؟ یعنی سواحل مدیترانه و مصر و برزیل و غیره ول کنه بیاد ایران؟ بیایید یه مقدار منطقی باشیم نه احساسی.

ادامه
علی شناسه نظر: 121433 7 بهمن 1392 - 15:57

با توجه به وجود ذخایر عظیم نفت و گاز ، موقعیت جغرافیایی مناسب کشور نظیر در مرکز شرق و غرب بودن، وجود سواحل بزرگ در شمال و جنوب کشور جهت بارگیری و صادرات،نیروی کاری فنی و متخصص ،پشتوانه های قبلی و نیاز روزافزون دنیا عرصه نفت و گاز و تولید محصولات بالادستی بهترین گزینه می باشد

ادامه
مسکن و زیرساختها شناسه نظر: 121440 7 بهمن 1392 - 16:41

ساخت و ساز و زیر ساختها یکی از بهترین محلها هست برای رشد اقتصادی بر پایه سرمایه و کار ایرانی که همراه خودش اشتغال و رفاه رو به همراه می یاره.

ادامه
میلاد شناسه نظر: 121442 7 بهمن 1392 - 17:20

به نظر من صنایع و معادن. چون 1-خام فروشی نداره
2-ارزش افزوده بالایی داره 3- از نظر ذخایر در دنیا کم نظیر هستیم و4- امکان صادرات و 5- اشتغال بالا

ادامه
املشی شناسه نظر: 121443 7 بهمن 1392 - 17:22

لطفا به سیاست های اقتصاد کلان کشور جنبه پوپولیستی ندهید ما در سی سال گذشته و بطور مشخص در 8 سال گذشته از این مسئله به شدت ضربه خوردیم چه معنی دارد که سایت ارانیکو سوال چند گزینه ای در این مورد مطرح کرده است. خود آقای نیلی آن مطالعه را ظرف چندین ماه و آنهم با تیمی از متخصصین انجام دادند و تازه همه جوانب مسئله را بررسی نکرده بودند. این جور کارها طرح ها و برنامه ها با یک روز و دو روز و نظرسنجی به همان جوابی می رسد که طرح های احمدی نژاد رسید. با جنجال و هیاهو به پا کردن لطفا کار نکنید. مثال بارز این عوام گرایی و سطحی نگری این است که مثلا شما در نظرسنجی خود ابدا به صنعت آی تی اشاره نکردید یا وقتی می گویید صنعت پتروشیمی یعنی چی یک عنوان کلی است فقط خود صنعت پتروشیمی به انبوهی از رشته ها تقسیم می شود. برای بررسی این مسئله به انبوهی از بررسی ها نیاز است. ابعاد اقتصادی، زنجیره تامین، توانمندی های نیروی انسانی، بازار داخلی و صادراتی، تامین مالی و سرمایه گذاری، انتقال دانش فنی، تجهیزات و قطعات، رقبای موجود، چرخه عمر صنعت، صنایع وابسته و... چطور می شود افراد عادی بتوانند در مورد همه اینها به سرعت نظر دهند؟

ادامه
نگین شناسه نظر: 121447 7 بهمن 1392 - 17:31

رشد اقتصادی مستلزم رشد در همه زمینه ها ست اما با توجه به موقعیت جغرافیایی و البته تورم و رکود و وضعیت نقدینگی جامعه بهترین راه شروع از بخش کشاورزیه چون سرمایه گذاری در این بخش به هیچ وجه تورم زا نیست و اشتغال مستقیم و غیر مستقیم زیادی داره کلی نیرو تو بخش های جانبی و تبدیلی مشغول میشن ضمن اینکه از خروج سالانه میلیون ها دلار ارز از کشور جلوگیری میشه و البته چون بخش کشاورز ما ضعیف هستن با این کار باعث توانمندی کشاورز شده و نیاز به مهاجرت کشاورز به شهر نیست پس مشکلات اجتماعی و روستاهای خالی از سکنه نیز کمتر خواهیم داشت در گام دوم باید صنعت گردشگری رو گسترش داد

ادامه
مهدی شناسه نظر: 121451 7 بهمن 1392 - 19:33

دولت اولین کاری که باید انجام بده را فراموش کرده تا اینکار انجام نشه سرمایه گذاری در هر بخشی باعث اتلاف زمان و هزینه مالی میشه اول باید سیستم اداری, نهادهایی که به اشتباه توی اقتصاد وارد شدن مسئلش روشن بشه جلوی افرادیکه سنگ اندازی میکنن بصورت قانونی گرفته بشه که هر بی سواد که توی یک نهاد نشسته و قلم کثیفی داره باعث تشنج در جامعه نشه و ................... تا این نهادها, دفترها و افراد غیر متخصص نخود هر آش وجود داشته باشن رشد اقتصادی مثل جک میمونه من و اکثر هموطنان از آقای روحانی میخوایم اول به این موردهای اساسی رسیدگی کنن بجای دور خودشون چرخیدن و وقت تلف کردن.

ادامه
amir شناسه نظر: 121455 7 بهمن 1392 - 20:59

من خودم در نظرسنجی گردشگری رو انتخاب کردم چون صنعت اشتغالزا و پربازده ای هست ولی باید ریزساخت کاملی داشته باشیم(از جمله وجود ناوگان هوایی مدرن ،هتلهایی با استانداردهای جهانی،وجود فرودگاه های مدرن و زیبا و ......)که در حال حاضر هیچ کدام را نداریم و نیاز به سرمایه گذاری های بلند مدت میباشد و از همه مهمتر یک سری از آزادی ها که گردشگرها برای آنها پولهای زیادی خرج خواهد کرد.البته پتانسیل این صنعت در کشور از خیلی از کشورهای منطقه و حتی جهان بالاتر است،ولی برای کوتاه مدت 100% با کشاورزی و دامپروری موافقم چون اول باید شکم مردم سیر باشه تا توانایی کار کردن در هر زمینه ای از صنعت داشته باشند.

ادامه
رضا شناسه نظر: 121460 7 بهمن 1392 - 22:55

فراوری مواد اولیه و خام و جلوگیری از خام فروشی کار برروی بسته بندی و حضور جدی در بازارهای جهانی

ادامه
تهرانی شناسه نظر: 121477 8 بهمن 1392 - 8:29

دوستان خوش باوری و سادگی تا چه حد!!!؟
ایده ها و آمال همه دوستان و نظرات کارشناسی آنان بسیار خواندنی و نافذ است ولی آیا در این ساختار امکان پذیر است؟

ادامه
کشاورزی و دامپروری شناسه نظر: 121482 8 بهمن 1392 - 9:10

خیلی نظرات مردم خوب و اقتصادی بود امیدوارم در همه خبرها مردم همینطور علمی و به دور از احساس نظر بدن
به نظر خودم در کوتاه مدت کشاورزی و دامپروری هم ارزش افزوده بالایی داره و هم تورم رو کنترل میکنه در نظر بگیرید که امسال فقط حدود 4 میلیارد دلار برنج و گندم وارد کردیم!

ادامه
خادم شناسه نظر: 121484 8 بهمن 1392 - 9:34

اگر تند روهایی را که عقاید طالبانی دارند خوب مهار کنیم ، در کوتاه مدت فقط صنعت گردشگری ما را به رشد مورد نظر می رساند بشرط آنکه دیپلماسی فعال طبق نظرات رئیس جمهور در "داووس" با سرعت ادامه یافته و تایید مدام رهبری را هم پشت سر خود داشته باشد. زیر ساخت برای این رشد هم در این صنعت وجود دارد و توریست ها بیشتر به کیفیت (برنامه مدون ، امنیت ،...) اهمیت میدهند تا کمیت (هتل ، خوراک ، ...)، از طرفی با توجه به عدم رفع تحریم بانک مرکزی و سوئیفت و .. سایر گزینه های شما در میان مدت و بلند مدت ممکن است رشد اقتصادی بالاتری را ایجاد کنند. توریست پولش را نقد می آورد و اینجا بدور از دنگ و فنگ های سیاسی خرج می کند . ضمنا وقتی توریست ها بیایند و مثلا فاجعه ای مثل دریاچه ارومیه را ببینند و آنرا در دنیا منتشر کنند شاید مسئولین ما هم توجه جدی تری به آن بکنند و راه حلهای سریعتر و مناسبتری هم ارائه شود که بدون شک رشد صنعت کشاورزی و ... را هم بدنبال خواهد داشت .... اینطور نیست؟
حرف آخر اینکه مسلما جناب نیلی به نظرات کارشناسانه متخصصین امر بیشتر از امثال من عامی بایستی توجه فرماییند.
این نظرسنجی حداقل این خاصیت را دارد که اشاعه فکر و رشد دموکراسی در جامعه مدنی را گسترش میدهد. ممنونم ، خدا پشت و پناهتان.

ادامه
شیرازی شناسه نظر: 121506 8 بهمن 1392 - 11:48

تا بستر لازم جهت دست یابی برای اهدافی که تعیین می گردد مهیا نشود هیچ طرحی عملیاتی و در نهایت اهداف آن تحقق پیدا نخواد کرد در زمینه گردشگری تا ایران با اصول اولیه گردشگری که در تمام دنیا به آن پایبند است توجه نکند و بخواهد عقاید و باور های دینی خود را به گردشگران تحمیل نماید می بایست این صنعت را علیرغم تمام پتانسیل موجود در کشور فراموش کنیم در زمینه نفت و گاز و پتروشیمی با توجه به عدم آموزش پایه ای کارگران شاغل در صنعت و ناکارمد بودن مدیران ارشد در زمینه مدیریتی بواسطه انتصاب های سلیقه ای و ریاست ایشان بجای مدیریت و عدم ایجاد بستر مناسب جهت انگیزه ماندن کارشناسان مجرب در کشور جهت جلوگیری از مهاجرت آنان پیشنهاد می کنم و همچنین راندمان ساعات کار مفید 22 دقیقه ای پیشنهاد می کنم ابتدا بمدت حداقل 10 سال از شرکت های توانمند چند ملیتی دعوت بعمل آید تا یا سرمایه گذاری و انجام پروژه ها در زمینه نفت و گاز و پتروشیمی در راستای کسب درآمد برای کشور بدلیل برنامه ریزی و اجرای حداقلی پروژه های در تعهد این شرکت ها و در کنار آن آموزش نیروهای کاری از کارگران تا مدیران بصورت موازی حداقل برای ده ساله دوم کشور بتواند فرهنگ صنعتی شدن و استفاده بهینه از منابع مالی ، انسانی تجهیزات را فراگرفته و استفاده نماید.
با سپاس

ادامه
محمود شناسه نظر: 121510 8 بهمن 1392 - 12:16

همگی سلام و خسته نباشید.
عرض شود که با توجه به اولویت بندی نیاز در کشور ما که معمولا برای آن بهای زیادی پرداخت میکنیم - در واردات دانه های روغنی و ..-
اولویت اول با کشاورزی و صنایع مرتبط با آن است.
البته با توجه به اینکه ما کشور کم آبی هستیم باید توجه بشه که محصولات با مصرف آب بالا در اولویت واردات باشن و بقیه در داخل کشور به میزان زیاد تولید بشن.
صنعت دومی که نبودش باعث رنج مضاعف است صنعت آی تی است. این صنعت و زیرساخت های لازم آن سبب توسعه دولت الکترونیک و کاهش هزینه های زیادی از گردن دولت و مردم خواهد شد.
ضمن اینکه در صورت ایجاد زیرساخت های کافی و درست و با توجه به نیروهای نخبه این بخش، رشد صادرات محصولات این حوزه نیز به نمره بالای محقق خواهد شد. ضمن اینکه این صنعت نیاز کمتری به سرمایه گذاری - نسبت به سایر - دارد.
صنعت سومی که کشور از آن در رنج است صنعت خودرو است. این صنعت باید سامان یابد. روش سامان یافتن چیزی جز واگذاری شرکتهای موجود دولتی به بخش خصوصی و آزاد کردن واردات - حذف تعرفه - نیست. در این شرایط است که صنعت خودرو با پیشینه قبلی و با مدیران لایق - نه مدیران فعلی - خواهد توانست درست بلند شود و بالنده به فعالیت خود ادامه دهد. حتی اگر لازم باشد نیمی از کارمندان این صعنت بیکار شوند - بازخرید شوند- باز هم این کار بعد از دوره 5 ساله نتیجه مثبت خود را نشان خواهد داد و صنعت بسیار ارز آوری خواهد بود.

ادامه
رضا شناسه نظر: 121543 8 بهمن 1392 - 20:26

به نظر من ابتدا راجع به موضوعات با اولویت بسیار بالاتر بایستی بحث بشه و بعد تصمیم بگیریم روی چه صنایعی کار کنیم
اولویت نخست باید ریشه یابی این مسئله باشه که اصلا چرا خیلی ها به جای تولید به واردات و ساخت و ساز دست میزنند و باید انگیزه ها را تغییر داد
تا وقتی نرخ تورم به زیر ده ده صد نرسد-بروکراسی اداری کاهش نیابد-نرخ سود تسهیلا بانکی کاهش و دوره بازپرداخت افزایش نیابد-تا وقتی کشور ثبات سیاسی نداشته باشد-تا وقتی دولت روابط صلح جویانه و مثبت با غرب نداشته باشد-تا وقتی گمرک برای واردات مواد اولیه و کالاهای سرمایه ای عوارض گمرکی اخد میکند-تا آقازاده ها و صاحبین قدرت اونقدر قدرت دارند که برای حفظ منافع شخصیشون که وارداته با خود کفایی کشور مخالفت میکنند-تا وقتی دولت از نخبگان حمایت واقعی نکنه- تا وقتی فساد و رانتخواری در کشور حکمفرما باشه-تا وقتی ساختمون سازی بیشتر از تولید سودآوری داشته باشه-تا وقتی نه سرمایه گذار داخلی و به تبع اون سرمایه گذار خارجی سرمایه گذاری رو سودآور ندونه-تا وقتی رئیس جمهور در سفرهای خارجیش به مانند ترکیه هیاتی بلند پایه شامل وزیر اقتصاد و بخش خصوصی همراهش نبره و پشتیبانشان نباشه بحث راجع به این موضوع کاملا خنده داره.

این رو هم اضافه کنم سالی 3 درصد رشد برای برون رفت از این وضع خیلی کمه و به رشد 8 درصدی نیاز هست

و در آخر نمیدونم این بازی ها واسه خاطر چیه.چونکه نه به دلایل اقتصادی بلکه به دلایل کاملا سیاسی ایران هرگز رشد بالایی را در اقتصاد تجربه نخواهد کرد و رشد اقتصادی 2 در صدی که تا پایان سال 93 محقق میشه تنها محدود به صنایع نفت و خودروسازی خواهد بود

ادامه
دکتر احمد شناسه نظر: 121546 8 بهمن 1392 - 20:52

با نظرات دوستمان نگین کاملا موافقم به نکته خوبی اشاره کردند که سایر دوستان در نظر نگرفتند و آن هم بعد اجتماعی مسئله بود

ادامه
مسعود شناسه نظر: 121866 12 بهمن 1392 - 22:34

اگر در زمینه کشاورزی از فناوری استفاده شود و سیاستهای درستی اعمال شود ( تا مثلا زمین های کوچک به صورت یک زمین بزرگ زیر کشت رود و زمین ها روز به روز کوچکتر نشوند) با گران شدن انرژی رشد همچنان ادامه خواهد داشت. همچنین به مواد خام وابسته نیست.
در دراز مدت هم فقط باید به سمت اقتصاد دانش بنیان حرکت کرد.

ادامه
محسن شناسه نظر: 122169 14 بهمن 1392 - 17:44

البته که صنعت گردشگری باید در اولویت اول باشد لکن به للحاظ تخریبی که روی کشور ایران شده است بنظر می رسد کار آمد نباشد ضمنا شرایط فرهنگی کشور از جمله محدودیت در پوشش لباس ،وضعیت زیر ساختهای مهم از جمله حمل ونقل ،هتل ، ترافیک و غیره بازدارنده است و در کوتاه مدت جوابگو نیست ،بنظر میرسد در کوتاه مدت صنعت نفت وگاز و پتروشیمی و همچنین کشاورزی و دامپروری با سیاستهای حمایتی بسیار بالا مناسب باشد .این کار را دولت آقای خاتمی انجام داد و بسیار هم موفق بود.

ادامه
دانشجو شناسه نظر: 122578 18 بهمن 1392 - 23:13

سرمایه گذاری در صنعت کشاورزی به جز زود بازده بودن و عدم وابستگی به خارج میتونه خیلی از مشکلات اجتماعی مثل حاشیه نشینی، مهاجرت بی رویه به شهرها و به طبعش آلودگی و ترافیک و ... هم رفع بشه.
درسته که مشکل کم آبی وجود داره اما اولا این مشکل همه جای کشور به یک نسبت نیست دوما چهار فصل بودن کشور ما فرصت خیلی ایده آلی رو برای سرمایه گذاری و رشد در این بخش در اختیارمون میذاره.

صنایع خودرو نیاز به زیر ساخت های خیلی خیلی وسیع داره تا وابستگیش به خارج کم بشه و جواب دادنش خیلی دراز مدت هست اگر نگیم غیر ممکن. هر چقدر ما بخوایم تو صنعت خودرو پیشرفت کنیم رقبای واقعی بین المللی با سرعت خیلی بیشتری از ما فاصله میگیرن، این صنعت جز ضرر و گرفتن پول زور از مردم طی این سال ها تنها سودش یه مقدار ناچیزی اشتغال زایی بوده. همون کارگرایی که میتونستن توی روستاشون کشاورزی کنن، اما امکانات برای این کار نبوده.

سرمایه گذاری روی گردشگری هم بسیار فکر عاقلانه و با بازده سریع هست اما نهایتا به دلایل فرهنگی و اجتماعی جامعه ما از یه حدی بیشتر نمیتونه پیشرفت کنه.

ادامه
ارسال نظر
حداقل 3 کاراکتر وارد نمایید.
ایمیل صحیح نیست.
لطفاً پیوند مرتبط را کامل و با http:// وارد کنید
متن نظر خالی است.

wait...