اخبار و مقالات

آگهی‌ها

کالاها

شرکت‌ها

استیک اسید (Acetic Acid)

خریدار: :  بامداد پترو پارسان

1   کیلوگرم 1  ریال  
پیشنهاد فروش

دی اتانول آمین (DEA)

خریدار: :  بامداد پترو پارسان

1   کیلوگرم 1  ریال  
پیشنهاد فروش

سدیم کربنات (Sodium Carbonate)

خریدار: :  بامداد پترو پارسان

1   کیلوگرم 1  ریال  
پیشنهاد فروش

اسید نیتریک (Nitric Acid)

خریدار: :  بامداد پترو پارسان

1   کیلوگرم 1  ریال  
پیشنهاد فروش

اتیل گلیکول (Ethyl Glycol)

فروشنده: :  پترو نیکا اکسیر ملل

1   کیلوگرم تماس بگیرید   
سفارش خرید

استیک اسید (Acetic Acid)

فروشنده: :  بامداد پترو پارسان

1   کیلوگرم تماس بگیرید   
سفارش خرید

مونو آمونیوم فسفات (Mono Ammonium Phosphat)

فروشنده: :  کیمیا تجارت تات

1   کیلوگرم تماس بگیرید   
سفارش خرید

قیر (Bitumen)

فروشنده: :  VECTAL OIL

1   تن تماس بگیرید   
سفارش خرید

متانول (Methanol)

فروشنده: :  مهرادکو

1   کیلوگرم تماس بگیرید   
سفارش خرید

اتیل گلیکول (Ethyl Glycol)

فروشنده: :  پترو نیکا اکسیر ملل

1   کیلوگرم تماس بگیرید   
سفارش خرید

استیک اسید (Acetic Acid)

فروشنده: :  بامداد پترو پارسان

1   کیلوگرم تماس بگیرید   
سفارش خرید

مونو آمونیوم فسفات (Mono Ammonium Phosphat)

فروشنده: :  کیمیا تجارت تات

1   کیلوگرم تماس بگیرید   
سفارش خرید
رئیس جدید شورای رقابت خبرداد

سیاست جدید برای قیمت خودرو

سیاست جدید برای قیمت خودرو

در روزهایی که بازار خودرو ایران رکودی توام با گرانی را تجربه می‌کند، گویا شورای رقابت چندان عجله‌ای برای بستن پرونده «قیمت‌گذاری خودرو» ندارد.

این شورا در دولت قبل پر و بال گرفت و «قیمت‌گذاری خودرو» به یکی از وظایف اصلی آن تبدیل شد، اما چارچوب آن در دولت جدید نیز حفظ شد و تعیین قیمت خودروهای داخلی همچنان بر عهده آن قرارگرفت. در دوره ریاست جمشید پژویان، شورا فرمولی را برای قیمت‌گذاری خودرو تعیین کرد، اما حالا رضا شیوا رئیس جدید شورا از لزوم بازنگری در این فرمول می‌گوید. وی در گفت‌و‌گو با «دنیای اقتصاد» تاکید می‌کند که «فرمول قیمت‌گذاری خودرو» در فرصتی کوتاه و شرایطی اضطراری تهیه شده و از همین‌رو بنا است با کمک استادان دانشگاه و فعالان صنعت خودرو، مورد بازنگری قرارگرفته و کار علمی روی آن انجام شود.

به گفته شیوا، شورا در فرمول جدید، بر اساس استاندارد هزینه‌ای که در خودروسازی دنیا به کار گرفته می‌شود، پیش خواهد رفت. وی همچنین تاکید می‌کند که به دلیل نبود رقابت، قیمت خودرو فعلا آزاد نخواهد شد. گفته‌های شیوا در شرایطی است که برخی کارشناسان معتقدند به دلیل ناهمگونی فضای کسب‌و‌کار در خودروسازی ایران و جهان، دستورالعمل‌های خارجی برای قیمت‌گذاری خودروهای ایرانی نمی‌تواند جوابگو باشد.

سیاست جدید برای قیمت خودرو

نام شورای رقابت تا پیش از افزایش ناگهانی قیمت خودرو و به دنبال آن مصاحبه تلویزیونی معروف محمود احمدی‌نژاد، کمتر شنیده می‌شد حال آنکه بعد از ورود این شورا به بحث قیمت‌گذاری خودرو در دولت دهم، نه تنها شورای مذکور در میان مردم مطرح شد؛ بلکه انتظارات فراوانی هم از آن به وجود آمد. به این ترتیب هرچند وظیفه اصلی این شورا ایجاد رقابت در صنایع و بازارهای انحصاری است، اما مردم از شورای رقابت انتظار معجزه‌ای به نام کاهش چشمگیر قیمت خودرو داشتند که البته هرگز رخ نداد. «دنیای‌اقتصاد» با رضا شیوا رئیس جدید این شورا به گفت‌و‌گو نشسته است:

اخیرا خودروسازان از افزایش قطعی قیمت خودرو در سال آینده می‌گویند، آیا در رابطه با این موضوع توافقی میان خودروسازان و شورای رقابت ایجاد شده است ؟

این را باید از خودروسازان پرسید که بر چه اساسی از افزایش قیمت در سال آینده می‌گویند، زیرا همان‌طور که می‌دانید قیمت محصولات خودروسازان بر اساس فرمول تعیین قیمت که اوایل امسال توسط شورا نهایی شد تعیین می‌شود؛ بنابراین مطمئنا تا زمانی که شورای رقابت اجازه افزایش قیمت ندهد، هیچ‌کس نمی‌تواند قیمتی را بالا ببرد.

در رابطه با بحث قیمت‌گذاری ظاهرا شورا در حال تعیین یک دستورالعمل جدید است، دلیل بررسی دوباره برای یک دستورالعمل جدید چیست؟

هرچند قرار بود در سال‌های بعد نیز از فرمول فعلی برای قیمت‌گذاری خودرو استفاده شود، اما از آنجا که این فرمول در زمان کوتاهی نهایی شده بود نیاز به بازنگری در آن به شدت احساس می‌شد. بر همین اساس چند هفته پیش بود که به دستور شورای رقابت، مرکز ملی رقابت که در واقع بازوی کارشناسی و اجرایی شورا است شروع به بازنگری و بررسی مجدد این فرمول کرد.

در کنار بررسی مجدد فرمول، شورا برای تعرفه واردات خودرو نیز طرح‌هایی دارد. در رابطه با طرح جدید شورا و ضرورت آن توضیح می‌دهید؟

پیشنهاد ما به دولت این است که تعرفه واردات خودروهای زیر 2500 سی‌سی را کاهش دهد تا واردات آنها آسان‌تر انجام شود. از طرفی خودروهای داخلی نیز به‌دلیل عدم تنوع در بازار بدون رقیب هستند؛ بنابراین خودروهای وارداتی مذکور می‌توانند به نوعی ایجاد رقابت کنند. چنین رقابتی قطعا هم به نفع تولیدکنندگان است و هم به نفع مصرف کنندگان، تمام تاکید ما در شورا این است که یک فضای رقابتی برای صنعت خودرو ایجاد کنیم؛ زیرا تنها در چنین فضایی است که کیفیت، بهره‌وری، فناوری و نوآوری ایجاد می‌شود.

فکر می‌کنید چنین اتفاقی در صنعت خودرو رخ بدهد؟ منظورم ایجاد فضایی رقابتی است.

البته ایجاد رقابت در کوتاه‌مدت امکان‌پذیر نیست، ما برای ایجاد چنین فضایی به سرمایه‌گذارانی نیاز داریم که بیایند با خودروسازان ادغام شوند و تکنولوژی‌های جدید برای تولید محصولات خودروسازان بیاورند. در حال حاضر هم با توجه به رفع تدریجی تحریم‌ها و صحبت‌هایی که از ورود شرکای خارجی به میان می‌آید، بسیار امیدواریم که این اتفاق رخ بدهد. از طرفی انحصار در صنعت خودرو از نوع انحصار غیرطبیعی است که به راحتی می‌توان با استفاده از سرمایه‌گذاری‌های خارجی یا ورود بخش خصوصی داخلی به آن پایان داد.

با توجه به اینکه از نظر شما بازار خودرو بازاری انحصاری است، آیا آزادسازی قیمت در چنین بازاری امکان دارد؟

باید بگویم صنعت خودرو کاملا انحصاری است و آزادسازی قیمت زمانی امکان‌پذیر خواهد بود که در یک بنگاه تولیدی رقابت وجود داشته باشد. ما الان در صنعت خودرو رقابتی نمی‌بینیم که بخواهیم قیمت‌گذاری را به آنها واگذار کنیم. در واقع زمانی می‌توانیم بگوییم در یک بازار رقابت وجود دارد که مشتری در آن بازار حرف اول و آخر را بزند، اما آیا در بازار خودرو کشور ما، مصرف‌کننده می‌تواند حرفش را بزند؟ در واقع این مشخصه بازار انحصاری است که تولیدکننده حرف اول و آخر را می‌زند نه مصرف‌کننده.

با این تفاسیر بحث آزادسازی قیمت خودرو منتفی است؟

بله، بحث آزادسازی قیمت خودرو به احتمال خیلی زیاد منتفی است، زیرا اگر این اتفاق بیفتد خودروسازان قطعا قیمت را بالا می‌برند مانند اتفاقی که اواخر سال گذشته رخ داد. اصلا شورای رقابت برای همین وارد ماجرا شد که اجازه ندهد قیمت‌ها به دلخواه خودروسازان تعیین شود.

اما خودروسازان می‌گویند در صورت آزادسازی، لزوما قیمت‌ها افزایش پیدا نمی‌کنند و حتی ممکن است برای حفط بازار و مشتری برخی محصولات با کاهش قیمت نیز همراه شوند.

ببینید آنها بازار رقابتی ندارند که بخواهند بگویند لزوما قیمت‌ها افزایش پیدا نمی‌کند، در حالت طبیعی تمایل تولیدکننده این است که قیمت محصولش را در بالاترین سطح تعیین کند، خصوصا در کشوری که تعرفه واردات در آن بالا است. به همین دلیل لازم است بر هزینه‌های تولید کنندگانی مانند خودروسازان کنترل و نظارت دقیق وجود داشته باشد؛ یعنی ما باید قانع شویم که تمام هزینه‌های تولید بجا بوده است. زمانی که در بنگاهی انحصار وجود دارد تمام تشکیلات آن بنگاه باید زیر ذره بین باشد؛ زیرا در غیر این صورت مشخص نیست چه اتفاقاتی رخ بدهد، از طرفی اینکه اینها می‌گویند برای حفظ بازار شاید قیمت برخی محصولات را کاهش دهیم، مگر مشتری چاره‌ای دارد جز اینکه به آنها مراجعه کند؟ در حال حاضر تقاضا برای خودرو در کشور ما بالاست، بسیاری از مردم علاقه‌مند هستند خودرویی داشته باشند پس خودروسازان لازم نیست کاری برای جذب بازار انجام دهند از طرفی خودروهای وارداتی تنها نیاز بخش کوچکی از بازار را تامین می‌کنند. من به هیچ وجه این صحبت آنها را که قیمت‌ها لزوما افزایش پیدا نمی‌کنند و حتی ممکن است کاهش هم پیدا بکند را قبول ندارم.

در بخشی از صحبت‌هایتان به نظارت بر هزینه‌های خودروسازان اشاره کردید؛ با توجه به اینکه دلیل خودروسازان برای افزایش قیمت‌ها، افزایش هزینه‌های تولید است، فکر می‌کنید نظارت بر هزینه‌های خودروسازان در کاهش قیمت محصولات آنها اثرگذار باشد؟

ببینید در حال حاضر ما در فرمول جدید، بر اساس استاندارد هزینه‌ای که در دنیا برای تولید خودرو وجود دارد پیش می‌رویم. به صورت کلی قیمت‌گذاری بر اساس هزینه تولید روش پسندیده‌ای نیست؛ زیرا ممکن است در این میان هزینه‌های تولید بسیار نامعقولی وجود داشته باشد که در صورت سرشکن شدن برای تعیین قیمت نهایی، بار آنها بر دوش مصرف‌کننده بیفتد. به همین دلیل ما بر اساس استاندارد هزینه‌های نیروی انسانی، مواد اولیه و ... در دنیا برای تولید خودرو، هزینه‌های خودروسازان را محاسبه می‌کنیم. ممکن است بسیاری از هزینه‌هایی را که در صنعت خودرو اتفاق می‌افتد ما قبول نداشته باشیم اما هزینه‌های استاندارد را قبول می‌کنیم، زیرا به هر حال ما نمی‌خواهیم صنعت و تولید داخلی را نابود کنیم. از آنجایی که بازارهای انحصاری در تمام دنیا مفاسدی را به همراه دارد چنین نظارتی بر هزینه‌ها ضروری است.

با توجه به وظایف شورای رقابت، چرا این شورا طی سال‌های گذشته نتوانسته است اختصاصا آن‌طور که باید رقابت را در صنعت خودرو ایجاد کند؟ آیا شورا در حال حاضر برنامه‌ای برای ایجاد رقابت در صنعت خودرو دارد؟

این اختیاری را که از آن صحبت می‌کنید اصل 44 قانون اساسی به شورای رقابت داده است، حالا اینکه چرا شورای رقابت آن طور که باید فعالیت نداشته و به نظر نیامده بحث دیگری است، اما به هر حال انحصارزدایی یکی از وظایفی است که قانون‌گذار بر عهده ما گذاشته است که برای انجام تمام و کمال آن ما به طیفی از فعالیت‌ها و البته زمان نیازمندیم.

آیا پیشنهاد شما برای کاهش تعرفه واردات، اقدامی در جهت ایجاد رقابت در صنعت خودرو بوده است؟

تنها با کاهش تعرفه نمی‌توان موفق به ایجاد رقابت در بازاری انحصاری مانند خودرو شد؛ بلکه کاهش تعرفه می‌تواند به‌عنوان بخشی از کار منجر به کاهش انحصار شود، بخش‌هایی مانند ورود سرمایه‌گذاران به صنعت خودرو، تنوع محصولات و ... نیز باید وجود داشته باشند تا به سمت رقابتی شدن حرکت کنیم. برای مثال اگر بیاییم فقط تعرفه را کاهش دهیم، خودروهای زیادی وارد کشور می‌شوند که در این صورت مطمئنا اشتغال در صنعت خودرو با چالش مواجه می‌شود، اما از آنجایی که ما نمی‌خواهیم چنین اتفاقی رخ دهد و نگران نیروی کار در صنعت خودرو هستیم پیشنهاد داده‌ایم تعرفه بر اساس حجم موتور تعیین شود و از طرفی به صورت پلکانی پایین برود.

فکر می‌کنید با کاهش پلکانی تعرفه‌ها، خودروسازان بتوانند تا چند سال آینده که تعرفه به صفر نزدیک می‌شود از نظر تکنولوژیکی با خودروهای وارداتی رقابت کنند؟

البته پیشنهاد شورای رقابت برای تعرفه واردات خودرو هنوز در هیات دولت پذیرفته نشده است، اما به این نکته هم باید توجه داشت که حتی با وجود کاهش تعرفه‌ها، قیمت خودروهای وارداتی همچنان نسبت به خودروهای داخلی بالاتر خواهد بود؛ بنابراین به‌دلیل وجود این مزیت بخش زیادی از مشتریان همچنان به تولیدات داخلی تکیه خواهند کرد پس خودروسازان داخلی زمان کافی دارند تا بتوانند خودشان را برای رقابت آماده کنند.

پس اصلا چرا چنین طرحی مطرح و پیشنهاد شد؟

ما این طرح را پیشنهاد دادیم تا زنگ خطری باشد برای خودروسازها، در واقع ما می‌خواستیم به آنها بگوییم مردم خودرویی می‌خواهند که با کیفیت باشد و امنیت داشته باشد. بعد از 40 سال خودروسازی اینها کمترین انتظاراتی هستند که مشتری‌ها می‌توانند داشته باشند و در واقع انتظارات اولیه‌ای هستند که خودروسازان باید به آنها پاسخ دهند.

شما به‌عنوان یک اقتصاددان به صورت کلی با قیمت‌گذاری یک کالا توسط دولت موافق هستید؟

به هیچ وجه با قیمت‌گذاری توسط دولت موافق نیستم، به همین دلیل باید تا جایی که ممکن است، تلاش کنیم تا رقابت در صنعت خودرو ایجاد شود و دولت نیز از بحث قیمت‌گذاری خارج شود، اما به هر حال زمانی که در بنگاهی رقابت وجود ندارد دولت نیز نباید اختیاری مانند قیمت‌گذاری را به آن بنگاه که انحصاری است بسپارد، زیرا چنین بنگاهی صلاحیت تعیین قیمت ندارد. در واقع قیمت‌گذاری زمانی می‌تواند آزاد شود که در بازار رقابت وجود داشته باشد. البته به نظر من حتی زمانی که رقابت هم وجود دارد و بنگاه‌ها خودشان مسوول تعیین قیمت هستند، نظارت دولت بر قیمت‌ها باید ادامه داشته باشد؛ زیرا ممکن است تولیدکنندگان با تبانی؛ بازار را به انحصار خود در بیاورند.

پس در نهایت قیمت‌گذاری خودرو از سوی شورای رقابت حتی با وجود سیاست‌هایی مانند کاهش تعرفه‌ها ادامه خواهد داشت.

البته باید بگویم که ما در شورای رقابت وظیفه قیمت‌گذاری را بر عهده نداریم، بلکه وظیفه اصلی ما تنظیم دستورالعمل قیمت‌گذاری و سیاست‌گذاری است و نباید وارد ریز قیمت‌گذاری شویم. در واقع کاری که ما الان در حال انجام آن هستیم همین است، ما در حال انجام کار علمی روی دستورالعمل قیمت‌گذاری هستیم. 

به عقیده شما دستورالعمل قبلی غیرعلمی بوده است؟

نه من هرگز نمی‌گویم دستورالعمل قبلی غیرعلمی بوده، اما از آنجا که آن دستورالعمل در فرصتی کوتاه و در شرایط اضطراری و با دستور دولت تنظیم شده بود، وارد جزئیات قیمت‌گذاری شده بود که از وظیفه شورا به دور است؛ درحالی‌که شورا نباید وارد بحث قیمت‌گذاری شود و خود را درگیر آن کند.

دستورالعملی که شما در حال کار روی آن هستید چه زمانی نهایی می‌شود و اثر آن بر قیمت خودرو صعودی است یا نزولی؟

دستورالعمل فعلی با همفکری برخی استادان دانشگاه و فعالان صنعت خودرو در حال شکل‌گیری است و چون یک کار علمی و زمان بر است نه می‌توانم بگویم چه زمانی به اتمام می‌رسد و نه می‌توانم بگویم چه تاثیری بر قیمت خودرو خواهد گذاشت، به هر حال وقتی آن را ارائه دادیم تغییرات نیز مشخص خواهند شد.

یعنی قرار نیست تکلیف قیمت خودرو به این زودی‌ها مشخص شود؟

حالا بازار خورو برای مدتی بخوابد اشکالی ندارد، خیلی هم نباید اصرار داشته باشیم که مردم خودرو بخرند. به نظر می‌رسد خودرو به اندازه کافی در دست مردم وجود دارد اگر چند وقتی خودرو جدید وارد خیابان‌ها نشود هم خیابان‌ها خلوت‌تر می‌شوند و هم آلودگی هوا کمتر می‌شود.

 

سارا مالکی

دنیای اقتصاد

  • مطالب مرتبط
نظرات (17) کاربر عضو:  کاربر مهمان: 
سلام شناسه نظر: 124436 11 اسفند 1392 - 10:21

با سلام ..مقاله ای زیبایی بود ...با تشکر از سایت ارانیکو///
نمی خریممممممممممم...
به استحضار دوستان می رسونم من سفری به چین داشتم و در مورد ام وی ام سوال کرم ..آمار 315 نسبت به بقیه تو شانگهای بیشتر بود ...
به نظرم ماشین خوبی به نظر می رسه..

ادامه
نادر شناسه نظر: 124439 11 اسفند 1392 - 10:29

این است حرف حساب . امیدوارم که فقط سر شورای رقابت را زیر آب نکنند که درآنصورت آبروی دولته تدبیر و امید خواهد رفت و مردم بشدت ناامید و سرخورده خواهند شد.

ادامه
دکتر امیر علی پیر نظر کارشناس خیلی ارشد اقتصاد مافوق کلان شناسه نظر: 124440 11 اسفند 1392 - 10:44

یک دوستی داشتم که پارسال از ایران مهاجرت کرد و به کانادا رفت اون دوستم در روز رفتن که برای خداحافظی پیش او رفته بودم حرف جالبی زد او گفت مردم ایران باید در حسرت چند چیز همیشه بمانند1.اینترنت پرسرعت2.خانه دار شدن 3.داشتن خودروهای خوب با قیمت و شرایط کشورهای دیگر.4.این را اگه بگم سانسور میشه پس نگم بهتره
دوستم گفت چون نمی خواهم در حسرت این چیزها از دنیا بروم بخاطر همین برای همیشه از این مملکت گل و بلبل می روم و میگفت به گفته بیل گیتس اگر کسی فقیر به دنیا بیاید تقصیری نداشته است ولی اگر فقیر از دنیا برود مقصر خود او بوده است و اگر کسی در ایران به دنیا آمده باشد تقصیری نکرده ولی اگر در این کشور بماند و در حسرت این چیزها که در بالا گفتم بمیرد مقصر خودش بوده است

ادامه
دکتر علی پیر نظرکارشناس ارشد اقتصاد کلان شناسه نظر: 124441 11 اسفند 1392 - 11:1

صنایع خودرو سازی یکی از صنایع مادر محسوب می شود و در تمام دنیا توسط دولتها پشتیبانی می شوند و مردم کشورهای خودرو ساز هم با سوار شدن خودروهای ساخت کشورشان هم به اقتصاد کشورشان کمک می کنند و هم باعث اشتغال زایی می شوند ولی در کشور ما برخورد مردم با خودرو سازها مثل برخورد با قوم چنگیز مغول است و بعضی ها آنچنان تبلیغات منفی بر علیه صنعت مظلوم و تنها مانده خودروسازی می کنند انگار که خودروسازها داخلی دشمنان قسم خورده ملت ایران هستند و فقط به فکر زر اندوزی و اجحاف به مردم این در حالی است که این شرکتها با سیلی صورت خودشان را سرخ نگه داشته اند و میلیاردها تومان بدهکار هستند ما در این برحه حساس و با پیروی از اقتصاد مقاومتی باید دست به دست هم بدهیم تا این صنعت به زمین نخورد نه اینکه بیایم تو سرش بزنیم

ادامه
حسین 1 شناسه نظر: 124442 11 اسفند 1392 - 11:22

شورای رقابت، سازمانی برای سر کار گذاشتن مردم است، در "عمل" کاری نمی کنند.

ادامه
پیشوا شناسه نظر: 124446 11 اسفند 1392 - 11:32

درود بر همه
واقعا مسخره است . مملکلتی که نمتواند ساچمه نوک یک خودکار را تولید کند میخواهد خودرو بسازد.
با تشکر

ادامه
مورک شناسه نظر: 124448 11 اسفند 1392 - 12:0

از یک طرف ماشین بی کیفیت با اکثر قطعات بی کیفیت چینی تولید میشود و با قیمتی بالاتر از قیمت بین المللی به مردم می فروشند، زمان تحویل به تعهدات خود عمل نمیکنند، خدمات پس از فروش افتضاح است ، ماشینهای خارجی هم که قیمتهایش سر به فلک گذاشته است، حال شما بگویید من مصرف کننده به کدام ریسمان متوسل شوم ، ( داخلی: بی کیفیت بهمراه هزاران دردسر، خارجی: با کیفیت با قیمتی دست نیافتنی) ، پس بهتر است برویم دنبال همان طرح دوچرخه سواری شهرداری و یا بهتر از آن پیاده روی مطلق (اگر توانش باشد آن هم با این وضعیت آلودگی هوا) و یا بهتر است از تهران و شهرهای صنعتی برویم روستاها زندگی کنیم !!!!

ادامه
حسین شناسه نظر: 124450 11 اسفند 1392 - 12:30

آقا تا قیمت خودرو با قیمت های جهانی برابر نشه نخواهیم خرید .یعنی اصلا ارزش خریدن رو ندارند که به خواهیم بهش فکر کنیم.....

ادامه
همراه شو عزیز شناسه نظر: 124454 11 اسفند 1392 - 13:1

چاره درد مقبابله با این سرطان بدخیم خودروسازها در ایران(یا همان لگن سازها یا تابوت های متحرک) نخریدن است مردم باید یکپارچه و متحد شوند و اصلا ماشین نخرند تا این شرکتها ورشکست شوند تا بتوانیم نفسی از دست جور و ظلم این خودروسازها بکشیم.
این درد مشترک هرگز جدا جدا درمان نمی شود
همراه شو عزیز

ادامه
مجید شناسه نظر: 124459 11 اسفند 1392 - 13:45

دلار 3055 تومن هم اکنون. منو این همه خوشبختی محاله محاله محاله!!!

ادامه
آرش کمانگیر شناسه نظر: 124466 11 اسفند 1392 - 14:13

این سالها حرف زیاد زده شده از محمود احمدی‌نژاد گرفته تا بقیه...
ایشون هم تازه اومده و حرفهای قشنگ میزنه، باید دید کی قدرتشو داره تا حرفشو به مافیای خودروسازان با این گردش عظیم مالی دیکته کنه؟
جناب شیوا خوش اومدی، سهم شما هم میرسه!
یعنی چی که کار علمی معلوم نیست کی نتیجه بده، مگه میخوای درمان سرطان رو کشف کنی؟!

ادامه
به دکتر پیر نظر شناسه نظر: 124471 11 اسفند 1392 - 14:54

طفلکی صنعت خودرو که مظلوم واقع شده اوخی بمیرم براش که سه برابر قیمتهای جهانی به ما ملت ایران قالب می کنند و میلیاردها تومان بدهکار هم هستند.اگر این صنعت ضرر میده خوب درش را تخته کنید تا 75میلون ایرانی از دستشان راحت شوند

ادامه
مجید احمدی شناسه نظر: 124472 11 اسفند 1392 - 14:59

جناب دکتر علی پیر نظرکارشناس ارشد اقتصاد کلان حالتون خوبه؟
مثل اینکه شما تو ایران زندگی نمی کنید

ادامه
محسن شناسه نظر: 124480 11 اسفند 1392 - 17:3

جناب دکتر کارشناس ارشد لیسانس پیر نظر این خودرو سازها بدتر از قوم چنگیز و تاتار و حرمله و یزید و صدام یزید هستند تعداد کشته هایی که به سبب بی کیفیت بودن خودرو تولیدی این خودرو سازها داده ایم از جنگ ایران و عراق و حمله مغول بیسار بیشتر بوده است

ادامه
لقمان شناسه نظر: 124489 11 اسفند 1392 - 20:40

آقای دکتر علی پیر نظرکارشناس ارشد اقتصاد کلان میشه بگی شما کجا درس خوندی و کدوم عالم دانشمندی این عنوان گران بها رو به شما اعطا فرموده است....
جهت راهنمایی و کسب علم پرسیدم...

ادامه
دکتر محمود احمدی نژاد شناسه نظر: 124494 12 اسفند 1392 - 1:36

این پیر نظر فرستاده ماست دوستش بدارید.

ادامه
تهرانی شناسه نظر: 124497 12 اسفند 1392 - 8:5

تا در این کشور دموکراسی برقرار نشود هیچ چیز درست نمیشود. فقط در سایه دموکراسی است که افراد شایسته در امور قرار میگیرند و خودروسازی نیز درست میشود.

ادامه
ارسال نظر
حداقل 3 کاراکتر وارد نمایید.
ایمیل صحیح نیست.
لطفاً پیوند مرتبط را کامل و با http:// وارد کنید
متن نظر خالی است.

wait...