اخبار و مقالات

آگهی‌ها

کالاها

شرکت‌ها

استیک اسید (Acetic Acid)

خریدار: :  بامداد پترو پارسان

1   کیلوگرم 1  ریال  
پیشنهاد فروش

دی اتانول آمین (DEA)

خریدار: :  بامداد پترو پارسان

1   کیلوگرم 1  ریال  
پیشنهاد فروش

سدیم کربنات (Sodium Carbonate)

خریدار: :  بامداد پترو پارسان

1   کیلوگرم 1  ریال  
پیشنهاد فروش

اسید نیتریک (Nitric Acid)

خریدار: :  بامداد پترو پارسان

1   کیلوگرم 1  ریال  
پیشنهاد فروش

اتیل گلیکول (Ethyl Glycol)

فروشنده: :  پترو نیکا اکسیر ملل

1   کیلوگرم تماس بگیرید   
سفارش خرید

استیک اسید (Acetic Acid)

فروشنده: :  بامداد پترو پارسان

1   کیلوگرم تماس بگیرید   
سفارش خرید

مونو آمونیوم فسفات (Mono Ammonium Phosphat)

فروشنده: :  کیمیا تجارت تات

1   کیلوگرم تماس بگیرید   
سفارش خرید

قیر (Bitumen)

فروشنده: :  VECTAL OIL

1   تن تماس بگیرید   
سفارش خرید

متانول (Methanol)

فروشنده: :  مهرادکو

1   کیلوگرم تماس بگیرید   
سفارش خرید

اتیل گلیکول (Ethyl Glycol)

فروشنده: :  پترو نیکا اکسیر ملل

1   کیلوگرم تماس بگیرید   
سفارش خرید

استیک اسید (Acetic Acid)

فروشنده: :  بامداد پترو پارسان

1   کیلوگرم تماس بگیرید   
سفارش خرید

مونو آمونیوم فسفات (Mono Ammonium Phosphat)

فروشنده: :  کیمیا تجارت تات

1   کیلوگرم تماس بگیرید   
سفارش خرید

چرا مردم از یارانه انصراف ندادند؟/ آمار تکان دهنده از وضعیت پردرآمدها

چرا مردم از یارانه انصراف ندادند؟/ آمار تکان دهنده از وضعیت پردرآمدها

محمدرضا فرزین در یادداشتی که امروز در اختیار خبرگزاری فارس قرار داد، به تشریح دلایل عدم انصراف مردم از یارانه نقدی پرداخت و گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد تنها ۸ درصد جمعیت کشور را پردرآمدها و ۵ درصد را خانوارهای دارای درآمد بالای ۳،۴میلیون تومان تشکیل می‌‌دهند.

یارانه نقدی کنونی محصول روش بازپرداخت یارانه‌ها در گام اول است که پس از اصلاح قیمت حاملهای انرژی، آب و نان بطور مساوی به تمامی خانوارهای متقاضی یارانه پرداخت شد. در اولین گام بازپرداخت این منابع پس از اقدامات دولت جهت خود انصرافی مردم، 63 میلیون نفر ایرانی متقاضی یارانه شدند و از دی ماه سال 1389 تاکنون به دلیل تولدهای جدید و افرادی که مجدداً متقاضی یارانه شدند این عدد به حدود 77 میلیون نفر رسید. از نکات قابل توجه این است که سایت سازمان هدفمندسازی هیچگاه برای ایرانیان خارج از کشور باز نبود و ثبت نام آنها از داخل کشور صورت می‌گرفت. در آن زمان نیز برآورد ما این بود که حدوداً 600 هزار نفر ایرانی خارج از کشور ثبت نام کرده اند که در بررسی های کارشناسی بسیاری از آنها قابل شناسایی بودند اما به دلایل سیاسی – اجتماعی دولت به سراغ حذف آنها نرفت. بنده در سفرهای خارجی مشاهده می کردم که بسیاری از کارمندان سفارتخانه‌های ایران یا حتی دانشجویان ایرانی خارج از کشور یارانه دریافت می کنند. در هر صورت تا قبل از ثبت نام جدید طبق آخرین آمار مرکز آمار ایران جمعیت ایران معادل 8/79 میلیون نفر بود که حدود 77 میلیون نفر یارانه می گرفتند یعنی کمتر از جمعیت کشور. متأسفانه دائماً به مردم گفته می شد که تعداد یارانه بگیران از جمعیت کشور ایران بیشتر است.

پیش از بررسی دلایل ثبت نام عموم مردم لازم است که به رفتار اقتصادی مردم بپردازیم. سوال اساسی این است که مصرف و هزینه های مردم ایران تابع چیست؟

در علم اقتصاد در بررسی رفتار مصرفی جوامع نظریات متفاوتی وجود دارد. به عنوان مثال یک نظریه معتقد است که مصرف مردم تابع درآمد جاری آنهاست یعنی اگر در همین ماه درآمد فرد افزایش یابد به تناسب آن مصرف وی نیز افزایش می یابد. اما در نظریه ای دیگر موضوع درآمد دائمی مطرح است یعنی مصرف مردم تابع درآمد دائمی آنهاست و درآمد دائمی نیز شامل کلیه درآمدهای کنونی و درآمدهای آتی قابل پیش بینی است.

هدف از این نوشتار بررسی نظریات مصرف نیست بلکه می‌خواهیم در کل به بررسی رفتار اقتصادی مردم ایران بپردازیم (اگرچه ممکن است در شهرها و روستاهای مختلف به مقتضای تفاوتهای فرهنگی، در این خصوص نیز تفاوتهایی وجود داشته باشد). طبق نظریه درآمد دائمی، درآمد مردم دو بخش است. بخشی از آن درآمد دائمی است و کلیه مصارف دائمی مردم تابع آن است. یعنی برنامه‌ریزی‌های مردم برای مخارج براساس این درآمد دائمی است. طبیعی است هر خانوار به مقتضای میزان درآمد دائمی خویش (که بخشی از آن تابع انتظارات وی است و یک فرد خطرگریز ممکن است همواره بدلیل نگرانی نسبت به آینده وزن اندکی به درآمدهای آتی خویش بدهد و این نگرانی موجب شود که درضمن برخورداری از درآمد بسیار بالا در حال حاضر، مصرف اندکی داشته باشد) میزان مصرف خویش را برنامه ریزی می نماید.

اما بخش دیگر درآمد، درآمد اتفاقی است (به عنوان مثال برنده شدن یک بلیط یا جایزه یک حساب سپرده قرض الحسنه و غیره) که عموم مردم اینگونه درآمدها را به هزینه و مخارج اتفاقی اختصاص می دهند و هیچگاه در برنامه ریزی های مخارج آنها وارد نمی شود.

بیان این مقدمه برای بررسی جایگاه یارانه در درآمدهای مردم ضروری است. یارانه 3 سال است که به مردم بطور منظم پرداخت می شود و استمرار آن باعث شده مردم به آن به عنوان یک درآمد اتفاقی نگاه نمی کنند و در گروه درآمد دائمی آنها قرار گرفته و لذا مصارف خویش را براساس آن برنامه‌ریزی می‌کنند. فقیر و غنی هرکدام بخشی از هزینه‌های خویش را به این درآمد اختصاص داده‌اند و بدیهی است حذف آن موجب عدم تعادل در بودجه آنها می‌شود. این عدم تعادل می‌تواند برای 80 درصد بودجه (در خانوارهای فقیر) یا حداقل 2 درصد بودجه در خانوارهای غنی باشد.

اما سوال اساسی دیگر این است که چند درصد مردم ایران غنی هستند یا به عبارت دیگر از ابتدا باید انتظار انصراف چه بخشی از مردم ایران را می داشتیم. مطالعات ما درخصوص هدفمندسازی یارانه‌ها با همکاری نهادهای آماری کشور نشان می داد که تنها 8 درصد از خانوارهای کشور پردرآمد تلقی می شوند (یعنی کمتر از یک دهک) و تنها 5 درصد از خانوارهای کشور دارای سطح درآمدی بیش از 34 میلیون ریال در ماه می باشند.

به عنوان مثال از 10 میلیون خودرو سواری کشور در سال 1391 تنها 287 هزار خودرو لوکس است و 9/8 میلیون خودرو پرتعداد داخلی داریم که 3/4 میلیون خودروی پراید و یک میلیون پیکان می باشد. در این سال تنها 10 درصد از سهامداران بازار سهام دارای سهام بیش از 47 میلیون ریال می باشند بنابراین، بخش عمده مردم کشور در گروه‌های درآمدی متوسط طبقه‌بندی می‌شوند و این گروه‌ها روی یارانه خویش به عنوان یک درآمد دائمی برنامه ریزی کرده اند و حذف آن منجر به عدم تعادل در درآمد – هزینه خانوارشان می شود.

بارها درخصوص اهمیت قشر متوسط کشور که عملاً بخش عمده اداره کشور و تولیدات فکری، فرهنگی و اقتصادی کشور بر دوش آنهاست توضیح داده ام. متأسفانه قطبی‌نگری فقیر و غنی باعث شده که این بخش اساسی کشور فراموش شوند. هر سیاست اقتصادی می تواند بخشی از آنها را به سمت فقیر یا غنی انتقال دهد.

مشکل دیگر تصویری است که عامه مردم از نهاد دولت به عنوان یک نهاد تولید رانت دارند. دعواهای سیاسی در کشور منجر به تخریب اعتماد عمومی نسبت به نهاد دولت شده است و عامه مردم معتقدند که چرا ما باید مدیریت منابع خویش را به این نهاد بسپاریم. این یک تصویر تاریخی است که در ذهن مردم ایران در طول دهه های مختلف شکل گرفته است. درحالی که بخش زیادی از کارکنان دولت افراد پاکدستی هستند که در حفظ منافع عمومی نسبت به منافع شخصی حساسترند اما ساختار این نهاد در توزیع رانت های اقتصادی، اجتماعی و حتی فرهنگی باعث عدم اعتماد به این نهاد شده است که ممکن است بخشی از آن ناشی از کارکرد سوء افراد باشد، اما بخش عمده ای از آن ناشی از ساختار غیرشفاف و نظام های غلطی است که باید اصلاح شود. بررسی این موضوع نیاز به مطالعات و آسیب شناسی های دقیق‌تری دارد که می توان در مجال دیگری بدان پرداخت.

اما سوال بعدی آن است که اشتباهات مسئولان کنونی اقتصادی کشور در این طرح چه بود؟

اولین اشتباه برآوردهای غلط آنها از افرادی که می توانند انصراف دهند بود که ناشی از ضعف در مطالعات کارشناسی اولیه و تعجیل بیهوده بود. متأسفانه ضعف کارشناسی و سازماندهی مناسب در تمام اقدامات مربوط به اجرای طرح هدفمندسازی یارانه ها مشهود است.

اشتباه دوم که بسیار اهمیت دارد ناشی از زمان بسیار نامناسب ثبت نام انصراف بود. یعنی در آستانه افزایش قیمت انرژی که با ابهام کامل برای مردم روبروست و ده‌ها سوال پاسخ داده نشده در ذهن آنهاست از قبیل: قیمت ها چه خواهد بود؟ چه میزان تورم به همراه خواهد داشت؟آیا قادر به تعادل دخل و خرج خواهیم بود یا خیر؟ از آنها می خواهیم که انصراف دهند.

در این مقطع انتظارات مردم از آینده مغشوش است بنابراین، انتظارات آنها از درآمد دائمی نیز مغشوش است و یک فرد حتی غنی اگر اندکی خطرگریز باشد فکر می کند که من امروز درآمد مناسبی دارم آیا فردای اجرای این طرح هم خواهم داشت؟ آیا حداقل نمی توانستند اجرای این طرح را به ماه‌های بعد از اصلاح قیمت منتقل کنند تا بخشی از ابهامات مردم برطرف شود.

اشتباه سوم مربوط به نوع اطلاع رسانی، پرسشنامه ای که مردم باید تکمیل می کردند و ادبیات تعدادی از دولتمردان اقتصادی در گفتگو با مردم بود.

هنوز بنده نیز نمی دانم که آیا واقعاً هدف دولت خود انصرافی بود یا قصد حذف کردن مردم را داشتند. درضمن اینکه دولتمردان از مردم تقاضای انصراف داشتند، گروهی از آنها نیز مردم را تهدید به انصراف می کردند و ادعا کردند که اطلاعات افراد غنی را داریم. خوب اگر چنین اطلاعاتی وجود دارد چرا آنها را حذف نمی کنید و از معترضین خواهان مراجعه نمی شوید در این صورت با حداکثر یک گروه یک میلیونی طرف هستید نه با جامعه 78 میلیون نفری. به عبارت دیگر چرا در یک فرایند خود انصرافی از ادبیات مربوط به آن استفاده نشد؟ به عنوان مثال اگر به مردم گفته می شد که ما امسال ثبت نام می کنیم و افرادی که انصراف می دهند تا سال بعد فرصت بررسی مجدد و درصورت نیاز ثبت نام مجدد دارند. در این صورت بسیاری از افرادی که در عین حال غنی و از آینده نگران بودند به صف انصراف دهندگان می‌پیوستند.

همانطور که قبلاً نیز بیان داشتم فقر و غنی یک صفت دائمی انسانها نیست و در هر زمان (بخصوص در کشور ایران که فراز و نشیب های اقتصادی آن بسیار زیاد است) ممکن است یک غنی، فقیر شود یا بالعکس. همچنین به مردم اعتماد داده می شد که ثبت نام ها در هر سال وجود خواهد داشت.

اما اشتباه بعدی پرسشنامه ای بود که مردم باید تکمیل می کردند و نوع اطلاع رسانی راجع به آن در این پرسشنامه مردم به 5 گروه درآمدی تقسیم شده بودند که عبارت بود از زیر 600 هزار تومان، 1.000.000 – 600.000 تومان، 2.000.000 – 1.000.000 تومان، 2.500.000- 2.000.000 تومان و بالای 2.500.000 تومان.

اولین سوال این است که این اعداد مستخرج از کدام کار کارشناسی بود؟ چرا 600 هزار تومان و چرا یک میلیون تومان و چرا 5/2 میلیون تومان؟ این اعداد از کجا آمده است؟ هر یک از این گروه‌ها نشانگر چه واقعیتی هستند؟ به عنوان مثال آیا اگر فردی در ماه 650 هزار تومان درآمد دارد با فردی که 550 هزار تومان درآمد دارد (با تمام تفاوتهایی که در بعد خانوار آنها وجود دارد، اجاره نشین هستند یا نیستند، محل زندگی آنها و ...) متعلق به دو طبقه متفاوت هستند؟ فرض کنیم که تمام مردم ایران به دقت این پرسشنامه را تکمیل می کردند در این صورت اطلاعات آن چه استفاده ای داشت؟ به‌عنوان مثال می خواستید با فردی که اعلام کرده درآمد 1/1 میلیون تومانی دارد و فردی که اعلام کرده درآمد 950 هزار تومانی دارد فارغ از تمام تفاوت‌های نوع و محل زندگی و مشخصات خانوار و هزینه های آنها وجود دارد دو نوع برخورد کنید.

اما اشتباه دیگر به تعدادی از مسئولین اقتصادی کشور بر می گردد که ضمن عدم اعتقاد به طرح یا حداقل بیان شدیدترین انتقادات اقتصادی به طرح در گذشته، باید آن را اجرا می کردند. به عبارت دیگر بسیاری از مسئولین اقتصادی کنونی درسالهای قبل تمام مشکلات ارضی و سماوی کشور را ناشی از اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها بیان کردند (تورم، افزایش نرخ ارز، گسترش فقر، بیکاری، کسری بودجه دولت، مشکلات تولید و نرخ رشد، تنبل شدن کشاورزان و کارگران، گدا پروری و ...). حال همین افراد باید بیایند و به مردم بگویند که خیر دنیا و آخرت شما در اجرای این طرح است و این از یک طرف نشدنی است و از طرف دیگر غیر قابل پذیرش. به همین دلیل بود که کمتر استدلال‌های قوی کارشناسی و تلاش بر پذیرش اجتماعی توسط مسئولین دیده شد در حالیکه شرط اول و اصلی موفقیت در این طرح پذیرش اجتماعی و پاسخ به کلیه ابهامات جامعه بود که متأسفانه در برخی از صحبت های مسئولین به تهدید اجتماعی تبدیل شده بود. متأسفانه همزمان با اجرای طرح به این موضوع پرداخته شد که یارانه حق مردم نیست و بارها توسط گروه‌های مختلف مطرح شد و به نظرم موضوع را به بیراهه برد. نه تنها یارانه بلکه تمام درآمدهای دولت حق مردم است و دولت به نمایندگی از مردم آنها را اداره و مدیریت می کند و مشروعیت نهاد دولت و دولتمردان نشأت گرفته از مردم است.

دولتها باید تلاش کنند تا نشان دهند که به عنوان نمایندگان مردم این کار را به صورت شفاف، کارآمد و با پاک دستی انجام می دهند و این همان اعتماد و پذیرش اجتماعی است که باید بر آن تلاش نماییم.

خبرگزاری فارس

نظرات (12) کاربر عضو:  کاربر مهمان: 
کارمند شناسه نظر: 129341 8 اردیبهشت 1393 - 13:20

دولت امید و تدبیر حتماً بهتر از خود ما می داند چه به صلاح ما است . مثلاً تورم همه گروه های کالایی و همزمان حذف یارانه ، حتماً حکمتی دارد .

ادامه
کارمند شناسه نظر: 129342 8 اردیبهشت 1393 - 13:20

دولت امید و تدبیر حتماً بهتر از خود ما می داند چه به صلاح ما است . مثلاً تورم همه گروه های کالایی و همزمان حذف یارانه ، حتماً حکمتی دارد .

ادامه
مهدی شناسه نظر: 129343 8 اردیبهشت 1393 - 13:22

20 - کو گوش شنوا تو ایران هرکی شتر قدرت خانوم سوار میشه از بقل پیاده ها رد میشه و لگد میزنه

ادامه
جهانی شناسه نظر: 129345 8 اردیبهشت 1393 - 13:23

آآآآآخاخاخاخ! دولت قبلی که پاک دست ترین دولت تاریخ بشریت بود! محصولش دزدی 3000میلیاردی و ب.ز بود. وای به حال دگران!!!!

ادامه
هادی شناسه نظر: 129356 8 اردیبهشت 1393 - 14:16

اقاین چرا وقتی صحبت از کار کارشناسی می شه کمی شما هم به این موضوع فکر نمی کنید تنها جبه می گیرید و صحبت از دولت قبلی و بعدی می کنید بابا اگه دولتمردان هم مثل شما فکر کنند که باید دایما روبروی هم با قشون و سپاه بایستند حتی ماست را هم ازسر صحبت طرف مقابل سیاه ببینند این صحبتی که اقای فرزین گفت مبنی بر اینکه اگر همه می دانستند که این ثبت نام جای اصلاح و یا تغییر در آینده دارد به نظر شما طرفدار این دولت حرف اشتباهی است و ایا با این نظریه بهتر نمی شد مردم را به خود انصرافی هدایت کرد ( هدف دولت فعلی )

ادامه
مردم شناسه نظر: 129358 8 اردیبهشت 1393 - 14:28

اقای نوبخت که داشت نتیجه ارا را به اطلاع میرساند از همه افرادی که انصراف دادن تشکر کرد ایا بهتر نبود از هر دو طرف تشکر میکرد چون همه در این طرح شرکت کردنند !!!!

ادامه
سامان صلواتی شناسه نظر: 129360 8 اردیبهشت 1393 - 14:44

بنده در مرحله اول هدفمندی اصلا ثبت نام نکردم نتیجه این شد که در این مرحله مجاز به ثبت نام نبودم قابل توجه دولت تدبیر که فرمودند اگر ثبت نام نکنید در هر زمان گه نیازمند شدید می توانید در خواست بدهید

ادامه
ایرانی شناسه نظر: 129362 8 اردیبهشت 1393 - 14:49

اصلاً انصراف یعنی چی چه معنی داره مردم ما فراموش کار شدن یا خودشون رو زدن ...
مگه اون موقع که فاز اول رو اجراء کردن قرار نشد درعوض گرون شدن حاملها مابه تفاوت بره توجیب مردم الانم که حاملها به لطف جنابان افزایش پیداکرده یارانه باید چرا قطع بشه تازه یه چیزی هم باید بگذارن روش و پرداخت کنند نه اینکه با فریب و دروغ بگن باید قطع بشه وای بر شما وای ...

ادامه
ابوالفضل شناسه نظر: 129366 8 اردیبهشت 1393 - 15:8

والا تو تلوزیون از هر 10نفری که مصاحبه میکردند، 8نفر میگفت من انصراف میدم ، حالا چی شد اون مصاحبه ها و استقبال از انصراف

ادامه
بهلول شناسه نظر: 129418 8 اردیبهشت 1393 - 19:25

مساله خوب کارشناسی و نقد و بررسی شده است. واقعا اگر دولت فرصت تجدیدنظر در فاصله یکی دو ماهه میگذاشت و وعده میداد چنانچه برخی بعد از اجرای فاز دوم احساس کردند که می توانند یارانه بگیرند بهتر نبود. فرم ناپخته ، زمان نامناسب ، سؤالات بی اساس و اینهمه دکتر در تیم اقتصادی!!واقعیت اینست که مردم امید به آینده ندارند و آنچه در سالیان گذشته بر ملت رفته نشان دهنده آنست که حق دارند. آیا بهتر نبود جو روانی جامعه در نظر گرفته می شد. بنظرم دولت در اولین رفراندم واقعی خود شکست سختی خورد در حالیکه میتوانست با درایت این شکست را به پیروزی تبدیل کند. اشکالاتی که در نوشته فوق آمده کاملا بجاست. اصلا در این فرم از هزینه سؤال نشده است. پدر من یک میلیون تومان حقوق بازنشستگی می گیرد ولی کلی هزینه دارد. قیمت زمین خانه چهل و چندساله اش یکمیلیارد تومان شده است بدلیل سیاست های داهیانه دولت های گذشته. اما میتواند آنرا بخورد یا خرج دوا و دکتر کند یا لوازم زندگی تهیه کند؟

ادامه
غضنفر شناسه نظر: 129430 8 اردیبهشت 1393 - 20:35

یک روز میگن مال امام زمان بگرین یه روز دیگه میگن مال .. .. نگرین

ادامه
تبریزی شناسه نظر: 129455 9 اردیبهشت 1393 - 0:41

جناب اقای فرزین
فرمودید که ما در دولت قبلی امار گیری کاملی داشتیم وحتی اطلاعات دقیقی از ایرانیان خارج نشین ودانشجویان که شما در مسافرتهای که با پول دولتی انجام دادید داشتید نمی دانم مقامی که در سازمان هدفمندی یارانه ها کار میکرد به چه دلیلی باید بارها به خارج از کشور سفر کرده باشد شاید برای امار گیری وسازماندهی ایرانیان یارانه بگیر خارجی.
1-میفرمایید مسولین دولت جدید اطلاعات اماری ندارند وقبلا فرمودید که شما حتی امار خودروهای پراید را هم دارید ایا دولت جدید نامحرم بوده که شما اطلاعات چندساله خود را به انان ندادید وبا خود از سازمان هدفمندی بردید یا کسی از شما نپرسیده!
2-کاملا قبول دارم که زمانسنجی وروش چماق وهویچی که دولت جدید به کار بسته غلط بوده وما میدانیم که در ایران امار چیزی است که ما میخواهیم نه ان که واقعا است یعنی زمان دولت شما هم ما شاهد همین ندانم کاری ها بودیم آن شاخه بندی وخوشه بندی بند تنبانی را شما ابداع کردید به چه درد خورد (کاغذ پاره بود)اکنون چون شما زمان دارید تا فکر کنید توانستید مشکلات اقایان را درک کنید ان موقع که خود مشغول نابود سازی اقتصاد کشور بودید که وقت نداشتید اکثر روزها تا نصف شب به خود فشار می اوردید که چگونه بهتر کار کنیم!
3-دوست عزیز خود میدانید که اعدادی که از جامعه دادید درست نیست ان عدد34میلیون ریال را از کجا پیدا کردید من بدون امار بشما میگویم بیش از 15%خانوارهای ایرانی درامدی بالاتر از این عدد دارند شما فقط به تعطیلات عید نگاه کن ببین چند سفر خارجی وچقدر داخلی داریم مگر میشود با کمتر از ماهی 4یا5میلیون درامد به این مسافرتها رفت خط فقر در تهران برای مناطق مرکزی شهر چیزی حدود2/5میلیون است پس اگر فقط 5%مردم بالای 3/4م درامد دارند شما در 8 سالی که سر کار بودی بیش از 90%مردم را بردی زیر خط فقر البته من فکر میکنم عدد 34 شما میلیون تومان است نه ریال که در ان صورت من با شما موافق هستم!
4-دوست گرامی این متن را نه حالا بلکه باید قبل از عید مینوشتی زمانی که من در همین سایت گلو یم را پاره کردم تا بگویم ونه حالا که ابها از اسیاب افتاده انوقت میتوانستی بگوی من هم از اقتصاد چیزی میدانم مثل جناب دکتر رنانی

ادامه
ارسال نظر
حداقل 3 کاراکتر وارد نمایید.
ایمیل صحیح نیست.
لطفاً پیوند مرتبط را کامل و با http:// وارد کنید
متن نظر خالی است.

wait...